Vad hände i kommunfullmäktige den 15 oktober 2018?

I tidningen den 16 oktober kunde ni läsa att Alliansen i Nybro beskyllde oss socialdemokrater för att pratat ihop oss med SD avseende val av ordförande till kommunfullmäktige. Detta är ett grovt påhopp och en ren lögn från Christina Davidsson sida.

Vi har definitivt inte varken från styrelsen eller från KF-gruppens sida haft någon kontakt med SD. Vi blev nog lika förvånade som alliansen när utfallet på den slutna omröstningen mellan alliansens förslag Lars-Gunnar Hellström och vårt förslag med Börje Slättman slutade 25 röster för Börje och endast 22 för Lars-Gunnar.

SD visade denna kväll att de är helt oförutsägbara, vilket förmodligen gör alliansen och framförallt Fru Davidsson väldigt nervös för vad som komma skall under fyra år framöver.

KF-gruppen hade vid sitt senaste möte beslutat att vi skulle gå fram med ett eget förslag (Börje) till ordförandeposten eftersom kommuninvånarna röstat fram oss till största parti. Vi har också sagt att eftersom centerpartiet avslagit samarbete med oss ska vi denna mandatperiod agera som ett riktigt oppositionsparti, vilket vi gjorde denna kväll.

Vi önskar Börje lycka till med sin nya roll i kommunfullmäktige.