Rapport från årsmötet

Igår genomfördes årsmötet i vackra Theadersalen (stadshussalen)

Dagen till ära besöktes vi av riksdagsledamot Laila Naraghi som höll höll i ordförandeklubban och utgjorde presidie tillsammans med dagens sekreterare Martina Aronsson.

Martina Aronsson och Laila Naraghi utgjorde presidie under mötet

Efter antagande av verksamhetsberättelse och ekonomisk berättelse antogs även ny verksamhetsplan. Årsmötet beslutade att nominera Angelica Katsanidou för omval till Regionstyrelsens ordförande.

En av de stora frågorna vid ett årsmöte ett valår är att vi fastställer valsedeln till kommunfullmäktige.
Tobias Fagergård som tillträdde efter Mikael Svanström för drygt ett år sedan toppar listan. På andraplats återfinner vi arbetarekommunens ordförande Isabell Lindalen som nu gör debut på KF listan. Börje Slättman finns på plats 3 och Martina Aronsson på plats 4 bägge välkända namn för Socialdemokraterna och besitter tillsammans en enormt erfarenhet. På plats 5 hittar vi ytterligare en nykomling i Christian Engström. Isabell Lindalen uttryckte sig på ett klokt sätt efter mötet.

Jag är stolt över att tillhöra ett parti som vågar satsa på nya förmågor. Vi har sett en ökning av nya medlemmar under 2021. Att vi nu går till val med en lista som uppvisar en bred spridning av erfarenhet, ålder och yrkesbakgrund är ett kvitto på att Socialdemokraterna bedriver en politik som är aktuell och tilltalar många

Isabell Lindalen, ordförande Nybro Arbetarekommun
Topp 5 på KF listan (Börje Slättman saknas på bilden)

Sedan var det dags för valberedningen att presentera förslagen till arbetarekommunens styrelse, revisorer, ombud och utskott. Även här hade valberedningen gjort ett bra arbete och alla förslag antogs.

Catarina Bentsrud presenterade valberedningens förslag

Efter en bensträckare var det så dags att börja prata ihop oss inför det kommande valet i September. Valledaren Martina Aronsson höll en gedigen och välformulerad genomgång och vi fick många kloka inspel från medlemmarna.

Wim Bengtsson va en av de som lyssnade på Valledaren Martina Aronssons genomgång.

Redan för två år sedan skulle Branting medaljen delats ut till 2 fantastiska personer som varit en del av Socialdemokraterna i Nybro sedan 60-talet. På grund av pandemin har detta fått skjutas på framtiden, men nu var det äntligen dags. Det tårades i ögonen när ordförande Isabell Lindalen talade till de bägge medaljörerna där hon berättande om deras gärningar för partiet. Vi kunde alla konstatera att både Eva Baranyai och Roland Larsson var mer än värdiga denna medalj.

Branting medaljörerna Eva Baranyai och Roland Larsson tillsammans med AK ordförande Isabell Lindalen

Till sist var det dags för dagens gäst Laila Naraghi att hålla ett litet anförande. Det blev ett starkt och inspirerande sådant. Där hon gripande pratade om situationen i Ukraina och vårt behov att sluta upp som land bakom de som flyr från kriget. Hon pratade även inspirerande om vad vi som parti lyckats åstadkomma för Sverige trots alla de kriser som vi fått hantera de senaste åtta åren.
Till slut avtackades Laila med en bukett Rosor och en alldeles unik gåva. Laila har lagt ner ett oerhört arbete med att fördubbla de statliga anslagen till kommunens riksglasskola i Pukeberg.
”oj, vad jag har varit tjatig i Stockholms” sa Laila på mötet.
För detta arbete ville ju både vi inom Socialdemokraterna i Nybro tacka henne extra men det visade sig att även riksglasskolan ville tacka henne. Av den anledningen tillverkade de en unik vas endast till henne.

Laila Naraghi
Gåva till Laila från Riksglasskolan och S

Nu avslutades årsmötet och vi kunde gemensamt mingla lite och förtära kaffe och smörgåstårta.