Centern tackade nej till vår utsträckta hand om en gemensam stabil majoritet

Väljarna i Nybro har röstat fram socialdemokraterna till största parti, vilket innebär 15 mandat i Kommunfullmäktige. Centerpartiet har som god tvåa 13 mandat.
Vid ett möte mellan våra partier sträckte socialdemokraterna ut handen för att få till ett samarbete, vilket skulle ge 28 mandat och därmed en stark och hållbar majoritet under fyra år framåt. Vårt erbjudande grundande sig på en önskan om att de två klart största partierna skulle kunna ge den stabilitet som tydligen väljarna eftersträvar och som de vid valmöten framfört som önskemål.

Nu har dock Centern valt att inte ta den utsträckta handen utan väljer att gå vidare med en fyrklöver under den kommande mandatperioden där dom tillsammans innehar 23 mandat. Detta ger dock inte en majoritet i KF. Sverigedemokraterna kommer då att få en vågmästarroll som fyrklövern måste förlita sig på vid varje beslut.

Vi socialdemokrater kommer att vara i opposition i fyra år. Därför måste vi tyvärr ge våra väljare beskedet att vi under den kommande mandatperioden inte kan uppfylla de 20 vallöften som vi presenterat under valkampanjen.
Vi kommer att lägga egna budgetförslag inför varje år som grundar sig på de löften och den politik som vi presenterat under valarbetet inför 2019 – 2022.