Grunden till att vi efter valet valde att utöka med ett kommunalråd handlar om samarbete och tillit mellan samarbetande partier.
Mellan 2014-2022 styrdes Nybro kommun av ”Allianspartierna” C-M-KD-L. Under dessa 8 åren hade de inte majoritet i fullmäktige utan styrde i minoritet.
Det vill säga att eventuellt känsliga och svåra beslut med ganska stor sannolikhet skulle röstas ned av oppositionen som då hade majoritet vid ett sådant beslut i fullmäktige.
Detta gjorde att nödvändiga svåra beslut mer eller mindre aldrig kom upp som förslag till beslut av allianspartierna med rädsla för att detta skulle komma att skada dem i valet samtidigt som förslagen inte ens hade gått igenom. Ett minoritetsstyre är alltid extremt dyrt för en kommun så avgörande ekonomiska beslut för långsiktigt hållbar ekonomi faller bort och de politiska besluten inriktas istället på att vara av positiv art för att stärka den politiska bilden. Detta är en av de absolut avgörande orsakerna till dagens svåra ekonomiska situation.
Detta skapade också problem och osämja inom alliansen och resulterade i att hela samarbetet sprack under 2021 när M och L lämnade alliansen.
En avgörande del till detta var att M som andra största parti i samarbetet inte hade insyn och fanns med i dialogerna i beredningarna till de största nämnderna.
Det skapades helt enkelt en misstro när ärenden skulle handläggas.
Efter valet hade vi inom Socialdemokraterna så pass stor andel av platserna i fullmäktige att ansvaret låg på oss att bilda styre inför den kommande mandatperioden.
Tobias Fagergård som var vår kommunalrådskandidat var väldigt tydlig med att det måste vara slut på minoritetsstyre och ville skapa en tydlig majoritet i fullmäktige för att viktiga beslut skulle kunna fattas under mandatperioden. Detta lyckades och S – C med stöd av V bildade nu en majoritet.
Vi behövde nu säkra att Centerpartiet som andra största parti i samarbetet hade samma insyn i ärendegången som Socialdemokraterna och därför lades förslaget fram om att utöka med ett kommunalråd till som skulle få plats i beredningarna till kommunstyrelsen samt få samma information om organisationen som oss. Detta är inte vi i Nybro ensamma om, faktum är att inför detta valet var Nybro och Högsby de enda kommunerna som inte hade den lösningen. Att detta införts brett i Sverige beror just på att alla kommuner numera är beroende av samarbeten mellan olika partier, att ett parti har egen majoritet förekommer inte längre.
Nybro valde att ta samma organisation som Mörbylånga som är en mindre kommun än Nybro. Det vill säga att Kommunstyrelsens ordförande har ett arvode på 90% av en riksdagsledamot, det är en låg siffra om man jämför med länet och övriga Sverige, den ligger oftast mellan 95-100%.
Samtidigt får 1. vice ordförande och oppositionsråd 70% av KS ordförande.
Men avslutningsvis kan vi vara säkra på att om oppositionen vinner valet kommer de behöva vara beroende av en liknande lösning för att kunna skapa en politisk majoritet där samtliga partier känner sig till freds med att ha rätt insyn och påverkan på viktiga beslut. Moderaterna i Mörbylånga kritiserade lösningen högljutt där tills dess att de ersatte som samarbetsparti, då tystnade kritiken och Moderaternas förstanamn tog över den rollen själv.
M – KD – L i Nybro har kritiserat detta hela vägen i Nybro, där ska det dock tilläggas att deras Oppositionsråd valde att ge bort ett av sina uppdrag till KD vilket är rollen som 2.e vice ordförande i KSAU. Det är en roll med ett arvode på 10%. Det får nu betalas ut till KD extra eftersom oppositionsrådet inte självmant valt minska sin egen ersättning med motsvarande. Denna kostnad räknar de aldrig med när de presenterar kostnaden för den politiska organisationen.
Vi kommer nedan svara på några vanliga frågor och rykten som sprids främst av oppositionen men även av enskilda personer på främst sociala medier.
/Socialdemokraterna i Nybro
NEJ, det är en lögn som skapats inom sociala medier. Förslaget om den nya organisationen kom för att säkra ett hållbart samarbete över minst 4 år där även C fick rätt insyn i beredningen av politiska ärenden samt möjlighet att vara en del av det dagliga arbetet. Christina Davidson lämnade sen också platsen och ersattes av Henric Gustavsson.
NEJ, återigen felaktig fakta. Snarare är det så att att Nybro innan var en av få kommuner i dess storlek som inte hade en vice ordförande från majoriteten i kommunstyrelsen. Flera kommuner i vår storlek har ibland t.o.m. med tre. I vår närhet där kan nämnas Alvesta som har 3 i majoritet och ett i opposition. Detta är bara ett exempel, googla gärna på andra kommuner med 20.000 invånare och titta på deras politiska organisationer.
Detta var ett av de första personliga påhoppen som Tobias fick ta emot, bland annat från M-KD-L men också på sociala medier. Detta påstående grundar sig i ett uttalande som Christina Davidson gjorde när hon sa att detta borde gjorts tidigare och hänvisade till hennes år som KSO. Att vara KSO är ett ansträngande arbete.
Man är i tjänst och ska vara tillgänglig 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. Tobias är inte inkompetent men det underlättar att vara 2 som kan ta olika ansvarsområden och kunna varva lite då även kommunalråd har familj etc. Som extra info kan vi berätta att under första året drabbades både Christina och Tobias av svåra sjukdomar, men lyckades via att de var två hjälpas åt så att någon av dem alltid var närvarande trots flertalet behandlingar och operationer.
Deras beräkningar stämmer inte och vi ska förklara varför.
Men först så ska vi vara på det klara med att JA, givetvis har kostnaden ökat på pappret. Vi är dock helt säkra på att de åren med minoritetsstyre har varit dyrare och att fortsätta utan majoritet hade ökat kostnaderna i betydligt högre grad.
När beslutet togs följande beräkning av kostnaderna fram.
Kostnaden ökar med 413.000 per år exklusive sociala avgifter, ökningen består främst i tillägg av 2:e vice ordförande i KS. För nämnderna innebär förändringen en minskad kostnad med 50.000kr per år exkl. sociala avgifter. Alltså är den totala ökningen 363.000 per år exkl. sociala avgifter. Lägger man på dem så är ökningen 519.000kr per år eller 43250kr i månaden .
I Blå Unions utlägg på sociala medier säger de att det nya kommunalrådet efter 29 månader är 1 724 311 kr vilket motsvarar ca 59.000kr i månaden vilket alltså innebär att de lagt på ca 15000 i månaden på sin redovisning. Det beror på att de inte tagit med de delar vi minskade på och istället enbart på kommunalrådets arvode inkl. sociala avgifter.
Det som ingår i den verkliga ökningen är både kommunalrådet samt tillägg av 2 vice ordförande i de 4 största nämnderna.
Så svaret är NEJ, deras siffror är ett villospår. Kom också ihåg att de själva ökat kostnaden genom att Oppositionsrådet gett KD ett extra arvode på ca 130.000 om året, den delen nämner de aldrig öppet.
NEJ!!!
SD röstade jag till förslaget om den nya politiska organisationen. De hade till och med yrkande där det ville ännu högre arvoden för presidiet i de fyra största nämnderna. Något som röstades ned av majoriteten.
De har inte yttrat sig negativt om den nya organisationen någon gång förrän de nyligen presenterade sin budget för 2026. Då hade de helt plötsligt ändrat sig, kan bero på att det är valår 2026.
I det budgetförslaget hade de dessutom ingen som helst koll på vad de olika kostnaderna ligger på den politiska organisationen. Ett exempel på det var att de tror att 1:e vice ordförande i fullmäktige kostar lika mycket som 1e vice ordförande i Lärandenämnden. Detta stämmer inte alls då 1:e vice ordförande i fullmäktige inte ens har något fast arvode utan endast mötes arvode.
Detta har som ni säkert förstår inget samband över huvud taget.
Att vi beslutat att lägga ner tre förskolor är helt och hållet kopplat till demografin i kommunen. När det beslutet tog hade vi ca 100 lediga förskoleplatser i kommunen. Barnantalet fortsätter att sjunka drastiskt i kommunen och inom några år skulle vi ha ca 300 lediga platser. Vi kan inte fortsätta ha halvfulla förskolor. De kostar i drift både form av lokaler, matleveranser, städning med mera. Vi behöver istället se till att de förskolor vi har får en bra beläggning med bra bemanning utefter barnantalet. Skulle vi haft alla kvar hade vi behövt minska personal för att klara kostnaderna för att hålla alla öppna.
Vi läser ofta på sociala medier, att nu lägger de ner den förskolan eller nu har de tagit det det beslutet, men de har råd att ha 2 kommunalråd. Om ni läser svaret på frågan om kostnaderna så förstår ni att det har inget samband. Kommunen minskar kostnaderna med ca 18 miljoner per år i beslutet om de tre förskolorna. Det är samma belopp som den nya politiska organisationen kostar på 30 år med dagens arvoden.
Så NEJ, kommunens dåliga ekonomi beror inte på det andra kommunalrådet utan till största del på en organisation som fick växa ohämmat under åtta år av minoritetsstyre där man inte våga gå fram med några tuffa beslut. De besluten tvingas vi nu ta istället.