Vem leder oppositionen i Nybro?

”Vi skulle behöva ta ett omtag om matdistributionen i kommunen” sade kommunalrådet Christina Davidsson (C ),….. Så stod det på ledarsidan i torsdagens Barometern. Då kan man begripa en kommentar på en annan hemsida: ”Kul att Christina är tillbaka som oppositionsledare! Är det någon som vet vad Lilja tog vägen?” Frågan verkar berättigad. Vid diskussionen kring en eventuell flytt av designutbildningen i Pukeberg får Christina Davidson stort utrymme. Vem intervjuar man angående Svenskt Näringslivs företagsrankning? Jo, Christina Davidson. Trots bra marknadsföring, bra ekonomi, (centern är ett av världens rikaste partier) och en förmåga att dyka upp över allt där media fanns, så gjorde centern i Nybro ett katastrofval. Efter att totalt ha dominerat oppositionen i många år, så reducerades centern efter valet till att vara det tredje största partiet i fullmäktige. Christina Davidson fick lämna sitt tjänsterum på Balder och sitt uppdrag som oppositionsråd till moderaternas Peter Lilja. Troligen har Christina Davidson inte begripit att hon är den stora politiska förloraren efter valet och det verkar inte som media har insett det heller. Samtidigt har Peter Lilja inte förmått att leda oppositionen. I fullmäktige sitter borgarna och tittar på varandra, undrande vem som skall föra dess talan i olika frågor. För det mesta slutar det med att Christina Davidson ålar sig fram från sin numera något undanskymda plats i det bakre ledet och äntrar talarstolen. ”Och centern är beredda att återkomma med en mängd förslag,….” läser vi i en tidning. Hade det varit förra valperioden hade Christina Davidson med emfas sagt, ”Alliansen är beredda”. Nu kör tydligen centern sitt eget race och den så kallade alliansen verkar vara förpassad till de sälla jaktmarkerna. Den borgliga splittringen är total och Christina Davidson verkar vara beredd att trampa ner allt i sin väg i sin iver att återta den borgliga oppositionstronen vid nästa val. Precis som hon gjorde när den lokala centern skulle välja ny partiföreträdare. Och det blev ju som sagt inte så lyckat för partiet senare i valet. Nu väntar vi bara på Peter Liljas motdrag.
Hans Dahlström