Veckans fundering 110619

En vecka i juni
Pingsten för en tynande tillvaro sedan man slopade annandagen. Till och med bröllopen blir färre. Annars var den första fighten mellan Reinfeldt och Juholt den stora snackisen. Jag skrev redan innan att medias storstadsledda högermaffia skulle antingen utropa Reinfeldt som segrare eller möjligen en dragning mot oavgjort. Vilket också skedde. Undantagen var Dala-Demokratens Göran Greider som försökte nyansera omdömet i TV och våra egna ledarskribenter Peter Akinder och Janne G. Annars gick mediaskocken åt samma håll i sedvanlig ordning.

Ständigt denna högerns Mellin.
Mellin i AB såg sig föranlåten att rycka ut till Reinfeldts försvar, då denne hade blivit helt ställd av Håkans frågor i riksdagsdebatten. Hon anklagar Håkan för att använda ”fula tricks” och att han försöker ”framställa statsminister Fredrik Reinfeldt som ledare för en hård, kall och människofientlig regering”. Men det är kanske så människor som drabbats av Fas 3 och andra sociala nedskärningar uppfattar honom. Vilka partier som tidigare varit inblandade i olika beslut är egentligen ointressant. Reinfeldt har varit statsminister sedan 2006 och har alltså haft alla möjligheter att rätta till det som blivit mindre bra.

Äntligen
Så avgick då äntligen Maud Olofsson, detta Centerns sänke och Reinfeldts trogne vapendragare. Något som fick ovannämnda i AB att sjunga hennes lov och använda Olofssons egna försvarsord när det gällde sveket mot partiet i kärnkraftsfrågan. Kanske skulle man kunna kräva mer objektivitet av en nyhetschef i Sveriges största tidning? Hon tippade fel när det gällde Juholt, och det skall bli spännande att se var trovärdigheten tar vägen om hon tippar fel efterträdare till Olofsson!

KSRR
Så gjorde Steve Sjögren det alla väntade på, sparkade vd Martin Herold, För det har han sedan fått sk-t. Mest kritisk har Herolds kompis Jonas Löhnn (MP) varit. Löhnn fick inte vara ordförande i KSRR, men fortsatte ändå i dess styrelse. Har man varit ordförande i en styrelse borde man inte sedan sätta sig som ledamot. Risken är att man blir motvalls kärring och protesterar mot alla beslut. Annars gjorde Mikael Svanström tillsammans med moderaten Jonas Algotsson en bra insats och lyckades förhindra att ett dåligt utarbetat avtal med Cementa klubbades igenom. En kostnad på 120 miljoner och en taxehöjning på 17 procent skulle drabba konsumenterna hårt. Frågan är om det inte är dags för KSRR att ta ett steg tillbaka och fundera över vad som var tänkt med verksamheten från början.

Torget

Vi finns på torget varje lördag och trevligt är det med de duktiga drillflickorna som lyser upp tillvaron tillsammans med musikkåren. För övrigt så bjuder vi på sill och nypotatis på torsdag enligt tradition. Men redan på måndag är det dags för fullmäktige att diskutera budgeten. Det mötet börjar redan klockan 15.00. På tisdagen har vi säsongens sista Café Rosen med Anders Lundell som gäst. Jag tänkte vi skulle prata om Nybro IF och bland annat föreningens insats för våra äldreboenden. Så får vi väl prata lite om fullmäktigemötet.

Hans Dahlström text och foto