Valupptakt

Så har det då varit valupptakt på Forum i Oskarshamn med cirka 150 delegater från hela länet. Stimulerande och engagerande, men samtidigt trist. Stimulerande när man tänker på alla goda idéer Socialdemokraterna har. Engagerande för att det finns så mycket att jobba med inför valrörelsen och vid valvinsten efter valrörelsen. Trist när man betänker hur mycket borgarna har raserat av det svenska solidariska samhället. Enligt en undersökning som FN gjorde 2004 var Sverige det jämlikaste landet i världen, den tronen har borgarna lyckats knuffa ner oss från.
Först ut var Håkan Juholt som påminde om vårt stolta namn, Social Demokraterna. Egentligen säger det allt.eller som Tage Erlander en gång sa, ”Samhället skall vara så starkt att individen aldrig behöver vara svag”.
Landstingsordförande Anders Henriksson och landstingssamordnaren Yvonne Hagberg berättade om hur Kalmar läns landsting blivit ett av Sveriges framgångsrikaste under det rödgröna styret. Samtidigt som de deklarerade viljan att göra det ännu bättre. Men viktigast var att vi verkligen förklarade för väljarna att landstingets framgångar beror på att det styrts av en rödgrön koalition och inget annat.
Hultsfreds kommunstyrelseordförande Kira Berg, oppositionsrådet Thomas Kronståhl i Västervik och Oskarshamns kommunalråd Peter Wretlund tog oss sedan med på en tur i den kommunala världen. Där fanns många goda exempel på hur man bedriver en politik som sätter människorna i centrum. Hur man på det kommunala planet skapar möjligheter till jobb och utbildning trots en regering som drar åt motsatt håll.
Eftermiddagen ägnades sedan åt olika Workshops där deltagarna kunde välja på allt mellan valplanering till internet och valrörelsen på arbetsplatserna. Enda minuset är väl att man kallar det för workshop och inte seminarier! Vårda det svenska språket kanske borde vara ett seminarium.