VALET ÄR ÖVER!

TACK ALLA NI SOM HAR RÖSTAT PÅ OSS.

Vi ska göra allt för att visa oss värdiga förtroendet.

TACK ALLA KAMRATER SOM SLITIT I VALRÖRELSEN FÖR PARTIET!

Självklart var vår första reaktion vid valvakan när de första prognoserna kom en bestörtning och besvikelse. Vi lyckades inte byta regering och Sverigedemokraterna fick en vågmästarroll. Det är lätt att vara bitter när man förlorar och vi vet att det finns faktorer som vi inte kunnat påverka i kampen om väljarnas förtroende. En sak är viktig att påpeka, trots medias kampanj har vi fortfarande stort förtroende för Mona Sahlin. Hon har visat att hon stått pall för mediala påhopp som saknar motstycke i en svensk valkampanj. Det klarar bara en stark och trygg partiledare.

Vi har nu ett läge i riksdagen där ingen har egen majoritet och där vi socialdemokrater fortfarande är största parti. Fredrik Reinfeldt har egentligen bara tre alternativ, bryta blockpolitiken och söka stöd hos andra partier, regera med hjälp av Sverigedemokraterna eller utlysa nyval. Förmodligen kommer han till att börja med försöka att leda en minoritetsregering och senare kommer andra lösningar. Vi kan förvänta sig en period med mycket turbulens. Lokalt är Karl Längberg första reserv om inte personrösterna ändrar på det?

I Kalmar läns landsting fick vi behålla en egen majoritet och det känns självklart efter en så lyckad mandatperiod som bland annat resulterat i Sveriges kortaste vårdköer. Vi önskar Markus Lund och Catarina Bentsrud lycka till i sina nya uppdrag.

Det ser ut som om ställningen i kommunfullmäktige blir oförändrad – utom på en viktig punkt, moderaterna är numera största borgerliga parti. En kvalificerad gissning är att Peter Lilja efter nyår tillträder som ny oppositionsledare. Vi önskar honom lycka till.

Lokalt har vi gjort ett bra val och hållit ställningarna. Valarbetarna har slitit hårt och ska känna sig nöjda med sitt jobb. Vi fick kämpa för att synas i början av valrörelsen, men när vi väl fick utrymme för våra egna frågor så blev det bättre. Nu står vi inför en ny rolig och spännande utmaning, nämligen att visa att vi kan leva upp till de löften vi lämnat i valrörelsen. Med alliansen i regeringsställning blir den utmaningen tuffare, men vi har rett ut det under den gångna mandatperioden och vi kommer att reda ut det den kommande mandatperioden. Det betyder att vår roll blir ännu viktigare – att mildra effekterna av den politik som drivs på regeringsnivå. Vi tar vårt ansvar. Det har vi alltid gjort. Det kommer vi alltid att göra. Och vi gör det bra.

Nu påbörjar vi arbetet med att nomineringar till styrelser och nämnder. Vi ska också komma överens med vänsterpartiet och miljöpartiet om spelreglerna för nästa mandatperiod. Vi har redan samarbetat en mandatperiod och nu handlar det om att ta vara på de erfarenheterna för att komma överens om hur vi skall gå vidare.

Än en gång – TACK FÖR VÄL UTFÖRT ARBETE I VALRÖRELSEN. NU KÖR VI!!!

Inger och Mikael