Tredje veckan i oktober och (M) bluffar vidare

För ett antal år sedan var det en moderat som hävdade att stockholmare var intelligentare än landsortsbor. För det uttalandet blev hon moderaternas gruppledare i riksdagen. När moderaterna håller partistämma talar Reinfeldt och Borg om samarbete med arbetsgivare och fack. Vi skall få ordning på ekonomin och minska ungdomsarbetslösheten genom att sänka arbetsgivaravgiften, låga lönepåslag, skattelättnader för de rika, ökad barnfattigdom, sämre a-kassa, sämre sjukkassa. Arbetarna skall betala för regeringens misslyckande. Moderaterna tror att vi är dummare än stockholmarna. Tänk om det är tvärt om, för det är ju i storstäderna moderaterna går bäst.
Barometern Svenskt Näringslivs högtalare.
På Barometerns ledarsida skriver en stockholmska om ”Jämställdheten Las förlorare”. Läser man sedan Aftonbladets debattsida så skriver Björn Lindgren från Svenskt Näringsliv, tidigare SAF, samma sak. Tänk vad enkelt somliga tjänar sin inkomst. Man sitter i stockholmsbubblan och skriver vad Svenskt Näringsliv dikterar och för det får man betalt. Men det bygger ju på att vi på bonnvischan inte läser annat än bonntidningar, annars blir även en stockholmska avslöjad.
Berlusconiland närmar sig.
Nu har den södra pressmaffian lagt under sig ytterligare fem tidningar. Det gör det billigt för oss prenumeranter för nu behöver vi bara köpa en tidning. Men det är sämre för demokratin. Frågan är varför ingen reagerar. Om EU anser att ett företag blir för dominerande i en bransch så kan EU gå in och stoppa köpet med hänsyn till konkurrenslagstiftningen. Varför gäller det inte pressen?
Håkan Juholt igen.
Håkan har lämnat in sitt hyreskontrakt till riksdagen där det står att han och sambon har ett gemensamt kontrakt på lägenheten. På kontraktet finns också redovisat hur hög hyran är. För administrationen gäller det att dela beloppet i två eftersom det står två namn på kontraktet och bara den ena har rätt att få sin hyra betald. Felet är att Håkan inte kontrollerat att detta har blivit gjort. Slarvigt att inte kolla sina räkningar bättre, javisst, men vem har begått det egentliga felet. Ja, åklagaren och sedan överåklagaren har ju lagt ner målet, vilket ur rättssäkerhetssynpunkt borde frikänna Håkan. I TV uppmanas Lena Mellin att erkänna att hon och Aftonbladet var fel ute när de skrev om oegentligheter, men då skyller människan på riksdagskansliets upplysningstjänst. Så fruktansvärt pinsamt. Lördagen den 22 oktober skriver Aftonbladet fortfarande om ”Juholts hyresskandal”. Men han är ju friad! För övrigt håller jag med Janne G. på Östran, sluta att springa och be om ursäkt, snacka politik i stället och förklara vad partiet skall göra för att åter skapa rättvisa i borgarnas egoistland.
Samarbete och storsatsningar
Markus fortsätter på sin linje att skapa en budget där alla partier kan vara med och påverka. (Utom SD)! Blockpolitiken har vi som tur är sagt adjö till och med en rejäl satsning kan vi få en bra ekonomi i Nybro. Men utan tvekan innebär det att vi får gå igenom ett ordentligt stålbad innan vi kommer upp på andra sidan. Det är flera kommuner som lyckats genom sådant samarbete. Själv såg jag det exemplet när styrelsen för Nybro Brunn var i Varberg på studieresa. Samtidigt gäller det att satsa för framtiden. Visst blir man lite mörkrädd när Mikael Svanström talar om en investering på flera hundramiljoner kronor. Men han har mycket på fötterna den gode Svanström och har vänt på alla stenar han hittat. Så förhoppningsvis får Energibolaget grönt ljus för denna satsning. Den kan säkert bli lönsam i längden.
Hans Dahlström text