Tredje veckan i Maj och sommaren är på väg

Reinfeldt har problem. Han beskylls för att vara ointresserad, fantasilös, tråkig, sakna idéer och nu senast ett uttalande om etniska svenskar som passade Sverigedemokraterna alldeles utmärkt.

Om LOV tycker vi inte. Men det gör borgarna och nu försöker de spräcka samarbetsöverenskommelsen mellan S och M genom att hitta stridsfrågor. Men de har missat en del av denna pakt. Det handlar om fem områden, med förbehållet att man får driva egna frågor där partierna inte kommer överens. När det gäller LOV har S varit tydlig med att det ställer vi inte upp på och lika tydlig är M om att de vill driva frågan.

Kärnverksamheterna är nyckelordet i överenskommelsen mellan S och M till vilken MP och SPI har anslutit sig. Vård, skola och omsorg är prioriterad och det har redan märks när underskotten inom Barn och utbildning och Omsorgen har avskrivits och nämnderna har fått tillskott på 2 respektive 5 miljoner och håller prognoserna lär det bli mera.

Kommunplanen kommer att presenteras i kommunstyrelsen nästa måndag för att sedan beslutas i fullmäktige i juni. Jag kan redan nu säga att det är en intressant läsning med ett mycket enkelt och pedagogiskt upplägg. Här finns de olika partiernas prioriteringar från de tre temadagarna som fullmäktige haft i början på året, äldreomsorg, barnomsorg/utbildning och vision 2030. Här finns också en resultatplan som visar på en bra utveckling. Men här vill vi varna för att mycket händer i vår omgivning som vi lokalt inte kan påverka och det här är en prognos utifrån dagens situation.

Demokratin är alltid värd att försvara. Därför kan det bli frustrerande när flera partier går samma i en uppgörelse där majoriteten är så markant. Extra viktigt är då att poängtera att det gäller fem specifika områden uppgörelsen gäller och att det finns utrymmen för olika konstellationer inom andra områden. Vi såg det senast i kommunstyrelsen då centern stödde vänstern kandidat vid en omröstning. Anledningen till uppgörelsen mellan S och M var att man insåg att det behövdes förändringar och krafttag för att få en sund ekonomi i kommunen och vi ser redan resultatet. Tyvärr fungerar detta inte på riksplanet där en minoritetsregering försöker regera som om de vore i majoritet, i stället för att försöka hitta konstruktiva lösningar. Den inställningen kommer att innebära problem i framtiden och priset kan bli högt. Vi ser nu att försöken med blockpolitik inte blev särskilt lyckat. Många kommuner och landsting gör som vi i Nybro och bryter den arbetsordningen. På riksplanet hotas flera partier med att hamna utanför riksdagen vid nästa val. Dessutom ger det utrymmen för extrema partier att etablera sig. Väljarna upplever att de bara har två sidor att välja på och passar inte det så väljer de det tredje alternativet. Där ställer man inte samma krav som på de etablerade blocken utan där kan man rösta på en enskild fråga som låter bra.

Skilsmässa är som regel uppslitande för alla parter oavsett vem det gäller. Kanske det kan vara förklaringen till trötthet och diverse märkliga uttalanden. Kanske dags för en time out, men det kan vara svårt för en politiker i toppskiktet?

Till sist har vi äntligen besökt Kalmars omtalade arena och tittat på Kalmar FF och Helsingborg. Det var en häftig upplevelse. Ja kanske inte spelet och resultatet, men arenan. Nu drömmer vi bara om något liknande i Nybro, men kanske då en ishall med plats för hockey, konståkning och inte minst för allmänhetens åkning.

Hans Dahlström kåsör och bild.