Tredje veckan i juni och snart är det midsommar

Varför säger man midsommarstång när det heter majstång? ”Maj” efter maja vilket betyder löva. Majstång är alltså en lövad stång. Därmed fick jag glänsa under rubriken onödigt vetande!

EM är slut.
Det svenska laget hade otur, domarna var emot dem, planen var hal, Hamrén hade fel taktik, Zlatan var punktmarkerad och AB:s sportjournalister är sura för att de fick åka hem. Eller var laget för dåligt helt enkelt. EM fortsätter dock, men vem orkar titta? Hoppet står till att Danmark räddar den nordiska äran. Kan de inte låna Zlatan? Det är OS snart och våra guldhopp Sarah Sjöström och Therese Alshammar fick storstryk av en holländska vid tävlingar i Rom. Klüft är skadad, Gren-Tregaro, Jungmark, Wissman, Angelica Bengtsson, verkar vara ur form och nya stjärnskottet Moa Hjelmer räcker knappast till, Kallur lämnade återbud till en tävling och Ohlsson har lagt av. Kan de inte återinföra dragkamp bland OS-grenarna så att vi har en chans? Eller är det så att en nation som styrs av en ledsen Sankt Bernadshund, även tappar gnistan och viljan på idrottsplan?

Ointressant riksdagsdebatt
Årets sista partiledardebatt i riksdagen utan en av de viktigaste partiledarna blev helt ointressant. Regeringen är helt handlingsförlamad och föremål för inre stridigheter. Oppositionen nöjer sig med lite småskaliga fläskben. Ungefär som en fotbollsmatch, (nu är jag där igen), där lagen känner på varandra och koncentrerar sig på försvaret och inte vill blotta sig genom att gå till anfall. Och väljarna undrar varför inget händer.

S lovar rätt till heltidsjobb
Vilken härlig utmaning. S lovar rätt till heltidsjobb i alla S-styrda kommuner landsting och regioner. Dessutom en begränsning av visstidsanställning på två år, sedan är det tillsvidareanställning som gäller. Man kör helt enkelt över regeringen. Tidigare i veckan hotade Löfvén med att tvångskommendera jämställdheten i bolag och styrelser. Mikael Damberg vill ha sommarskolor för de elever som inte klarar betygskraven. Vem är det som regerar egentligen.

Torget i Nybro
Handlarna vill ha bilar på torget för att det tror att det skulle gynna handeln. Men då ryter det socialdemokratiska pensionärsutskottet till. Och när kommunens mäktigaste pensionärer ryter då lyssnar man. I den församlingen finns inga duvungar och där är inte ens undertecknad kvalificerad. Så därför antar AK:s VU med darrande ben protesten och därmed blir det svårt att gå handlarna till mötes. Mötte för övrigt en kalmarbo som berättade att de är ett gäng som åker till Nybro varje torsdag för att först besöka ÖB och sedan torget. ”Flyttar ni torghandeln så blir det slut med de resorna”, sa han hotfullt.

Nu skall simulatorn köras för fullt
200.000 yrkesförare måste ta YKB (Yrkeskompetensbevis) fram till 2015. Sveriges enda körsimulator finns i Nybro, vilket fått trafikutbildningsföretaget Training Partner från Stockholm att inleda ett samarbete med Svetrak som ingår i Nybro Brunn. Man kan säga att det tar tid när man gör stora satsningar innan det bär sig, men nu är vi där. Kanske något att tänka på vid diskussionerna om satsningen på ett kraftvärmeverk? Märkligt i sammanhanget är att endast en lokalredaktion uppmärksammade denna mycket positiva nyhet. (Då bortser jag från vad veckotidningen kommer med). Men det är väl roligare att skriva om negativa händelser.
Krönikör Hans Dahlström