Tredje veckan i december och regeringen vill inte diskutera äldreomsorgen

Det var Lucia i tisdags men jag såg ingen Lucia. En hel dag med skygglappar och inte ens funderat på att barn, ungdomar och någon gubbe har tågat fram och sjungit ”Natten går tunga fjät…Vad är ”fjät” för något förresten? Det låter som något som man inte bör släppa ifrån sig i allmänt sällskap! Så har man visst ändrat texten i ”Staffan var en stalledräng” till ”Fredrik är en stollig tönt”. Men det är nog bara elakt förtal? Eller?
En statsminister som inte kan svara på frågor
Han Reinfeldt svarade förresten på frågor i riksdagen på torsdagen. Svarade är väl för mycket sagt, snarare att han undvek att svara. Elakast var väl Ohly som ville att statsministern skulle ge barnen besked om den utvisade familjen. Men svar fick barnen självklart inte. Reinfeldt står över sådana petitesser, han är statsman och fullt upptagen med att synas på bild tillsammans med övriga högermän i EU.
Anders Borg vågar inte ta en debatt med Håkan Juholt
Juholt ville ha en debatt med Borg, men finansministerns backade. Inget som Mellin i AB tyckte var uppseendeväckande, men hon har väl häcken full med att dikta ihop historier om sagde Juholt. Det verkar som om hon fått en ny kompis i Östros. Vet inte varför jag köper denna sk-ttidning, men jag har gjort det i över 40 år och det är svårt att bryta en vana. AB har denna vecka haft en nedlåtande rubrik varje dag om Juholt. Där emot inte någon vettig kommentar om hur Reinfeldt/Borg misslyckas med äldreomsorg, skolor, järnvägar och alla andra för nationen dåliga och märkliga beslut. De smällarna får ministermarionetterna ta.
Rätta ordet är misshandel, men borgarna pratar pengar
Så diskuterade riksdagen äldreomsorgen. Lena Hallengren försvarade de socialdemokratiska färgerna med den äran. Men det är inte klokt vilken uppfinningsrikedom borgarna har när det gäller att försvara misshandel av äldre människor. Diskussionen borde handlat om varför det inte finns tillräckligt med resurser för att ge en värdig omsorg för de som bäst behöver den. Svaret på den frågan är att de pengarna har gått till jobbskatteavdrag som skulle minska arbetslösheten. Den arbetslöshet som i dag närmar sig 8 % och som främst drabbar yngre medborgare. En helt misslyckad åtgärd, skatteavdrag som främst gynnat de bäst betalda hade gjort mer nytta i äldreomsorgen. Att tjafsa om vem som utför tjänsterna är bara dimridåer för att dölja det verkliga problemet. Ansvaret ligger på Reinfeldt/Borg, de är de som har avgörandet i sina händer, övriga ministrar är bara nickedockor som för fram budskapet. Det har vi fått bekräftat genom boken Knapptryckarkompaniet!
Mats Odells klavertramp
Så har nog Mats Odell gjort sitt i Kristdemokraterna. Han avbröt inte sin partiledarkandidatur i tid och nu blir det respass. I stället kommer den mer kända profilen David Lega in för att värva röster och det kan partiet behöva. För säkerhets skull lovar dessutom Hägglund lite mer halleluja för att på så sätt försäkra sig om Livets Ord och andra församlingsröster. Det kan kanske räcka för att komma över den förhatliga fyraprocentspärren. Det vore kanske bra om partiet sysslade lite med politik också. En bra start vore att stiga ur Reinfeldts koppel och driva en egen politik. Om någon sådan nu finns kvar…
Och Christina Davidson (C ) stod för det andra klavertrampet
Ett klavertramp ordnade Christina Davidson till när hon ”enligt säkra socialdemokratiska källor” fått rapporter om att Transtorpskolan skulle vara kvar. Men det sprack. Så ett råd till fru Davidson, lita inte på källorna utan ta reda på fakta själv.
Nybro kommun på rätt väg om Lilja får råda?
Oppositionsrådet Peter Lilja fullföljer moderaternas nya historieskrivning. I en insändare i Barometern (tidningen som bojkottar mig), berättar han att Nybro är på rätt väg tack vare moderat politik. Det är Liljas och moderaternas förtjänst att Nybro för första gången i historien sätter kärnverksamheten i fokus. Det är till att ha gått på kurs i partisekreterare Arkelstens nya moderata historieskola.
Så var det frågan om landshövding.
Mailade till Johan Persson i hans egenskap av kommunstyrelsens ordförande i residensstaden Kalmar och föreslog att han tog kontakt med länets övriga elva kommunstyrelseordförande så att de gemensamt skulle utse en ny landshövding. Ansvarige ministern Attefall klarar ju inte av det uppdraget. Johan svarade att namn var inspelade till regeringen men att det inte hjälpt. Skulle överväga mitt förslag. Spännande!
Elin och Lenitha fixar Jutegårdens julbord.
För fyrtio spänn komponerade Elin, Lenitha och resten av Jutegårdsgänget ihop en julmiddag med sill, köttbullar, skinka, ris a la Malta och allt annat gott. Musik var det också och trevligt hade vi. Och allt för 40 spänn. Glömde räkna dem alla, men säkert en bit över 50 personer. Det är kul att bli gammal!
Hälsningar
Hans