Tredje veckan i augusti och 18 sidor om en blivande mamma

Så slingrade sig radarparet Reinfeldt/Borg undan ett hotande nederlag i riksdagen. Världens finanser gungar åter och det s.k. jobbskatteavdraget skjuts på framtiden. Nu förstår jag inte det här. Jobbskatteavdraget skall ju stimulera medborgarna att arbeta mera. Men är det inte den stimulansen som behövs när tiderna blir sämre? Och hur tänker konjunkturinstitutet när man säger att tidigare jobbskatteavdrag har skapat fler jobb? Arbetslösheten, speciellt bland unga, har inte minskat så mycket som den borde i en högkonjunktur. Är det inte så att avdraget främst har gynnat de som har ett jobb och som därför i snikenhetens namn arbetat mera? Har vi haft fler arbetslösa i tidigare högkonjunkturer då vi inte har haft något jobbskatteavdrag? Hur kommer det sig att 220.000 barn lever i svensk barnfattigdom? Hade de varit ännu fler utan jobbskatteavdraget? Åter igen kraschar världens finanser, det är inte så länge sedan det hände sist. Frågan är då om det inte är fel på det globala finanssystemet? Är det så att den rådande världskapitalismen har gjort sitt, på samma sätt som kommunismen? Finns det inga ekonomer som ser bristerna och kan föra en förändringsdebatt? Kanske svaret finns i en Social Demokrati. Slå en signal till Håkan, vet ja! Stora frågor som handlar om vår överlevnad. Och vad toppar före detta LO-ägda Aftonbladet med? Jo, aderton (18!) sidor om en mamma som skall föda barn nästa år! I statligt ägda televisionen inleder man en intervju med mamman genom att överlämna en stor bukett blommor. Betalda av mina licenspengar. Vi andra går mot risken att bli arbetslösa eller att få vår pension ytterligare urholkad. Reinfeldt/Borg krymper det ekonomiska utrymmet för pensionärer, sjuka och arbetslösa i tro att deras pengar hamnar i något stillastående investeringshål. Sanningen är att även dessa grupper spenderar sitt kapital och köper varor och tjänster. Vilket ökar sysselsättningen och hjälper till att hålla hjulen rullande.
Östran och de 2.6 miljonerna.
Energibolagets VD fick gå med omedelbar verkan. Anledningen som både styrelsen och VD själv angav var samarbetssvårigheter. Det går inte att driva ett företag där ägarnas representanter och den som är satt att utföra uppdraget drar åt olika håll. Detta ser vi ofta både i privata och offentliga företag. För inte så länge sedan var det chefen för Orrefors Kosta/Boda som tackade för sig. Tanken från styrelsens sida är att en ny chef skall gynna samarbetet och därmed företaget och förhoppningsvis ge ett bättre resultat. Ungefär av samma anledning som exempelvis Nybro Vikings byter tränare. Det innebär ett stort ansvar kombinerat med prestationskrav. Klarar chefen/tränaren inte det kan enda lösningen vara ett omedelbart avsked. För VD i energibolagen slutade den notan på 2.6 miljoner inklusive sociala kostnader. Om detta skriver bland annat Östra Småland att Nybroborna får betala. För det första handlar det här om ett bolag som bär sina egna kostnader och inte belastar kommunens ekonomi. För det andra är utbetalningarna spridda över två år och kommer inte att märkas i bolagets resultat mer än som en punkt under övriga kostnader. Det kommer inte att påverka taxorna för bolagets kunder. Sedan kan man alltid diskutera om det är en skälig ersättning, men den bestäms av ett avtal ingånget när anställningen börjar och är inget man kan göra något åt i efterhand. Men vi kan vara tacksamma över att vi inte har en styrelse som i SAAB, som beviljar sig själva arvodeshöjningar på över 600 procent, samtidigt som verksamheten står stilla och hotas av konkurs. Det är bara möjligt i privata aktiebolag.
Kährs investerar i Nybro
Kährs nobbar flyttningar till s.k. låglöneländer och lägger istället lager och annan verksamhet i Nybro. Nu skall man också investera 440 miljoner och nyanställa folk. Något vi tycker är mycket glädjande. En fråga inställer sig dock, har ledningen inte läst Svenskt Näringslivs undersökning om det dåliga företagsklimatet i Nybro. Eller har man som vi på denna sida konstaterat att det är rent nonsens? För övrigt tror jag inte på att hösten redan är här.

En röd näckros som liksom Kährs håller sig flytande

Hans Dahlström text.

PS. Missa inte vår sändning tisdagen den 30 augusti klockan 18.00. Har du glömt bort det under sommaruppehållet så är det 89.9 MHz om du bor i tätorten och 98.1 om du bor utanför. Gäst på tisdag är AK:s ordförande Mikael Svanström, som kan berätta lite om val och annat som hänt den sista tiden. DS.