Tredje veckan i augusti 2012 och vi firar Sara

Allsång på Skansen är slut, repriserna på TV är slut, OS är slut, sommaren är slut, allt är slut. Nehej, för nu börjar det roliga inte minst i politiken och älgjakten för den som är lagd åt det hållet. För traditionalisterna väntar kräftpremiär och för de som saknar luktsinne surströmming. Och snart är det jul, men det glömmer vi ett tag till. På söndag skall det bli 30 plusgrader så det så.

Annie Lööf (C) illa ute.
Så har Annie Lööf skitit i det blå skåpet. (Ett gammalt uttryck för att göra bort sig). Visst är det trevligt med lite yngre förmågor i politiken, men det gäller att de har bra rådgivare, för det är lätt att i orutinen trampa fel. Så fort de blivit några sidor i Aftonbladet rykte en kvinnlig skribent ut på ledarsidan och påstod att Annie Lööf fick mer negativa kommentarer än någon manlig politiker tidigare fått. Själv har jag varit med sedan Tage Erlander och Ernst Wigforss tid, men aldrig varit med om det mediadrev som drabbade Håkan Juholt. Där spreds det lögner av storstadsmaffians media med Reinfeldts språkrör Lena Mellin i AB i spetsen. Något vi kan ha i minnet när minidrevet går mot Lööf.

Reinfeldt i Lööfs badtunna.
I ett förtvivlat rop på hjälp inbjöd Annie Lööf övriga högerkamrater till sin egen lilla badtunna i Maramö. Helt enligt tradition från sin föregångare Maud Olofsson. Ingen lyssnade av de andra högerkompisarna, de var i full fart med att skälla på varandra i ett försök att klara 4 % spärren. Nu meddelas det dock att Reinfeldt har svarat på inbjudan. Antingen har han insett att hela hans högerallians håller på att spricka eller känner han sig skitig av senaste skandalerna med över 20% ungdomsarbetslöshet, ökande barnfattigdom, försämrade ersättningar i sjukkassan, låg A-kassa o.s.v. Eller vill han bara rädda Lööf. Det senare har han väl all anledning till, det är ju han som kört centern i botten.

Lund kontra Lundell
Från säker källa i den socialdemokratiska inre kretsen har Östra Småland fått att Markus Lund skall avgå till förmån för Anders Lundell. Det visar sig sedan att det var en ”Aftonbladsk källa” för det var lögn från början till slut. Från mig mycket närstående källa kan jag meddela att några sådana diskussioner inte har förts mellan AK:s valberedning och kommunalrådet. Däremot är det riktigt att partiet efter Inger Rydbrinks plötsliga avgång och den tendens till kaos som utbröt då, bestämde sig för att bättre inventera och förbereda för ersättare till tunga poster. I den tänkta gruppen ingår ett antal namn som jag nu tänker avslöja, med den reservationen att listan inte är fullkomlig: Carina Akinder, Martina Aronsson, Ann Hammenholt, Johan Holm, Anders Lundell, Karl Längberg, Cecilia Olsson, Mikael Svanström.

Vad har Ylva Johansson, Jarl Bülow, Désirée Liljevall och Anders Lundell gemensamt
Ylva Johansson satt i riksdagen i fyra år för VPK innan hon som 30-åring gick över till S. Lokalpolitikern Jarl Bülow var med i SSU innan han bytte till V. Désirée Liljevall har ett förflutet i M innan hon landade i S. Anders Lundell betalade som 19-åring medlemsavgiften i M som en ren protest, var med på ett möte och blev uppsatt på valsedeln och lämnade sedan partiet. Vi söker alla våra rötter och var i politiken vi hör hemma. Själv röstade jag en gång med kommunisterna i ett landstingsval. Det var min protest. Nu sitter det några anonyma nördar som har åsikter om det mesta. Framför allt letade de efter negativa saker om S, vilket de framför på lokaltidningarnas nätsidor. I sin trångsynta tillvaro har de hängt upp sig på Lundells korta sejour som ung i moderaterna. Tänk om de kunde lägga sin energi på positiva tankar i stället eller varför inte ta ett politiskt ansvar.

Så fick vi då fira Sara
Vad stolta vi är. Nybro har fått en silvermedaljör i OS och vi skall minsann fira henne. För även om hon numera bor i Tyskland och varit medlem i en ridklubb i Kalmar, så är det i Nybro kommun hon har vuxit upp och försök inte ta det från oss. Landshövding, regionchef och kommunfullmäktiges ordförande stod bugande i respekt inför denna tuffa idrottstjej. (Kan man säga tjej om en som är mamma? Strunt samma!). Lika cool som hon var på TV:s sändningar från London, lika cool var hon på scenen på torget i Nybro. Men man måste kanske vara sådan för att klara av en så tuff sport som fälttävlan. Kul att notera att det varken är storleken eller könet som bestämmer tuffheten! En tjej strax över 1.60 från Körningsven visade vägen i OS, vilket borde stärka alla hästintresserade Nybrotjejer.
Hans Dahlström Krönikör