Tredje veckan i April

Första tanken var, vad är det för harklande nörd sossarna har skickat fram i budgetdebatten. Sedan sopade Fredrik Olovsson banan med Anders Borg.

Reinfeldt är bekymrad över hur Löfven skall kunna styra Sverige utan egen majoritet. Reinfeldt själv har ju inte lyckats något vidare. Så Löfven får ta lärdom av den socialdemokratiska historien som är full av betydligt bättre exempel på statsministrar som regerat utan egen majoritet. Och utan att ha bildat allianser före valen!

EU skall förbjuda snuset. För första gången kommer därmed det svenska medlemskapet att utsättas för en folkstorm.

Har propandaminister Schlingmann tappat greppet? Vad är det för direktiv till Borg att fråga vad som händer efter valet om två och ett halvt år? Då kanske vi varken har KD eller C i riksdagen.

I tidningarnas undersökningar om vem som ”vann” budgetdebatten segrar Borg. Det säger mer om röstarna än om debattdeltagarna.

Moderaterna sparkar Sofia Arkelsten och skall lägga krutet på valet om två och ett halvt år. Vore det inte bättre att koncentrera sig på dagens brist på politisk handlingskraft?

Förutom Schweiz och Malta har Europas länder lagstiftning om att partierna skall redovisa varifrån de får sina bidrag. Moderaterna i Sverige har hittills vägrat att införa en sådan lagstiftning, men plötsligt ändrade de sig. Nu skulle även bidragsgivarna i Sverige bli offentliga. Vi skulle få svaret på frågan vilka som sponsrade moderaterna med 50 miljoner vid senaste valet. Men icke, i stället vill de ha en lagstiftning som förbjuder ideella organisationer att skänka bidrag och förbjuda politiska partier att sälja lotter. Målet är att stoppa LO:s stöd till socialdemokraterna och förhindra SSU:s A-lotteri. Så även i fortsättningen får vi sväva i okunskap om den slopade restaurangmomsen var ett tack till McDonalds för ekonomiskt stöd?

Första debatten mellan sossarnas ekonomiska taleskvinna Magdalena Andersson och Anders Borg. Det blev ingen match, Anders Borg hade inget att komma med.

Vi hälsar Örebros kommunalråd Kent Persson välkommen till sitt nya uppdrag att vända moderaternas opinionssiffror. Mission Impossible = omöjligt uppdrag?

Nygammal nyhet: Nu får farfar ta en hutt på äldreboendet. Det har både farfar och mormor gjort i flera år! Man kan inte lagstifta om vad människor får göra i sitt egna hem och äldreboende är numera hyrda lägenheter.

I vårt innersta hjärterum beklagar vi utvecklingen på RIA. Den frivilligverksamheten har varit guld värd. Förhoppningsvis hittar man någon lösning.

Vi ser fram mot vad Aronssonsonen har på sitt plakat vid årets 1 maj. Förra gången ville han stoppa flytten av högstadiet från Alsterbro till centralorten och det lyckades ju!

I riksdagen står talarna och finlirar om ett glas vin eller en öl till maten på äldreboenden. I verkligheten är det en rejäl dragnagel som gäller.

Full fart i Målerås och nu börjar det röra på sig i Orrefors också. Landsbygden lever, men det krävs eldsjälar med idéer.

Vad har Barometern gemensamt med moderaterna, förutom den mörkblå färgen? Man byter ständigt nyckelpersoner i hopp om att bli bättre. Efter Per Dahl kom Alice Teodorescu, sedan Ulf Wickbom och nu Martin Tunström. Frågan är vem som är går mest i blått? Tunström som är ordförande i högerpressen ligger bra till i kamp med Teodorescu. Och precis som med moderaterna så lär det inte bli någon bättring, varken med ledarsidorna eller politiken.

Arbetarrörelsens festdag 1 maj och därmed skyltmålning. Det sägs att ledande företrädare för sossarna i Nybro med buktande överläpp redan gjort sina plakat: Förbjud inte snuset, förbjud EU.

Hans Dahlström krönikör