Slut på november och Tord fick Rosen 2011

Förra året instiftade partiet en utmärkelse kallad Rosen. Vi ville visa vår uppskattning till människor som gör det där extra för sin bygd och sina medmänniskor. Rosen 2011 tilldelades Tord Theander i Bäckebo. En man som brinner för sin hembygd och är inblandad i det mesta. Ordförande i Bäckebo Sockens Hembygdsförening, i Bäckebo Bygdegårdsförening, i Bäckebo Skid och Motion. Och han sitter inte bara och slår klubban i bordet, nej mest är han uti på fältet. Han renoverar brandstationen, ser till den gamla stegbilen från 1954 så att den är fullt funktionsduglig. När snön faller så lägger han upp skidspåret med skotern. Tord hjälpte till att bygga Minihotellet i Alsterbro och sköter Bäckebo GOIF:s idrottsplats, med mera, med mera. Det är kul med människor som brinner för sin bygd och håller sig aktiva som pensionärer. Grattis till utmärkelsen Tord.
Tips till den moderata idéstöldligan
I Kulturnyheterna på fredagen säger Anders Borg apropå bokmoms att det ”är häftigt att betala skatt”. Är det någon som hört det förut? Det finns inga åtgärder, påståenden, historiska händelser eller yttranden som är främmande för moderaterna att lägga beslag på! Därför har jag gjort en liten användbar lista med citat från olika tänkare som regeringen Reinfeldt kan använda som sina egna: ”Långt hår, kort förstånd”. Kanske mer för Reinfeldt än för Borg. ”Den som kan något gör det. Den som inte kan något undervisar”. Något för Björklund? ”Om jag ljuger så är det bara för att jag tror att jag talar sanning”. Bildt hade ju lite svårt att förklara vad han sagt hos Skavlan om sitt engagemang i Lundin Oil. ”Alla tänker på sig. Det är bara jag som tänker på mig”. Göran Hägglund som tycker att Reinfeldt inte lyssnar på honom. ”Tala är silver, men tiga är guld” Moderaternas partisekreterare Sofia Arkelsten som försöker skriva om historien. ”Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta”. Propagandaminister Schlingmann som är expert på att dölja det forna högerpartiets agenda. ”Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min vilja igenom”. Fredrik Reinfeldt som bör påminnas om att han leder en minoritetsregering. ”Människan är den enda varelse som måste uppfostras”. Björklunds filosofi. ”Ju mer fördärvad staten är, desto fler är lagarna”. Kanske ett recitat för Beatrice Ask? ”Den ko som brukar bröla får nog mest ändå”. Borg när han skall förklara varför krögarna skall få mer att stoppa i fickan när krogmomsen sänks. ”Mycket snack och lite verkstad”. Något för en handlingsförlamad Reinfeldt. ”Satans mördare”. Ett alldeles för starkt uttryck för en regering som försöker stryka alla medhårs. ”I have a dream…” Glöm det. Den enda drömmen svenska folket har är en ny regering.
Spartider
Vill vi ha slalombacke, sporthallar, fotbollsplaner, badhus, bowlinghall, ishall, bibliotek och andra möjligheter till fritidssysselsättningar? Om vi slopar allt detta så är frågan, vilka vill bosätta sig här, starta företag och öppna butiker. Hur skall vi uppnå vårt mål att bli 25.000 invånare om vi inte är beredda att göra kommunen attraktiv? Kaj Raving (V) har sitt svar klart, strunta i Viktoriavallen och ishallen och låt det förfalla. Ishallen är inte bara Nybro Vikings och deras A-lag. Det är barn som tränar hockey och konståkning eller bara är där vid allmänhetens åkning. Vad man skulle vilja är att fler barn fick möjlighet och uppmärksammades på denna aktivitet. För att hålla hallen igång så finns där anställda och de jobbar i en mycket dålig arbetsmiljö. Så vill vi ha kvar en ishall så måste den åtgärdas nu innan den helt har förfallit eller något fackligt miljöombud stänger hallen. Sedan skall man skilja på drifts och investeringsbudget. Frågan är om Raving vill stänga badhuset, slalombacken, några fotbollsplaner eller kanske ridhuset. Ingenting är gratis utan kostar för kommunen. Sedan är frågan vem som skall bestämma vad, för politikerna är ju inte värda någonting utan skall jobba ideellt enligt Raving. Då är det väl bara de rika och vi pensionärer som har råd att sitta i fullmäktige och nämnder. Den ”vanliga” arbetaren har knappast råd att avsätta en massa timmar utan ersättning.
Hans Dahlström