Sista veckan i september och början på oktober och jag fick rätt!

Veckans roligaste kommentar!
”Det innebär att de som lever i gles-och landsbygdsmiljö också ska ges större möjlighet att påverka besluten och sätta dagordningen”. Detta skriver stockholmsboende Alice Teodorescu, politisk skribent på landsbygdstidningen Barometern. Snacka om att kasta sten när man sitter i glashus..
Så fick jag rätt!
Jag har vid flera tillfällen skrivit om den högerorienterade stockholmska mediemaffian. Nu har en grupp på Uppsala universitet gjort en undersökning om hur huvudstadens medievärld behandlat partierna i valrörelsen. Det är bara att konstatera att undersökningen ger mig rätt i min kritik. Expressen satte väl i sammanhanget något av ett högerpartiskt rekord när tidningen några dagar före valet drog upp den tjugo år gamla så kallade Tobleronehistorien. Frågan är om detta var en produkt av ägarnas direktiv eller av en mycket högervriden politisk redaktion? En intressant iakttagelse är att Mellin och hennes anhang på Aftonbladet efter det att rapporten blivit känd, för första gång började ifrågasätta högerpolitikerna och till och med varit kritiska mot Reinfeldt och Borg. Alltid något, trodde jag. Sedan kom två helsidors sågning av Håkan Juholt och med en närbild på hans ansikte som såg rödfnasigt ut. Reinfeldt skildras alltid i bild som något statsmannaktigt, rak i ryggen som om han svalt en eldgaffel, medan Håkan avbildas som om han kommit direkt från en Åsa-Nisse film. Också det ett politiskt ställningstagande. Läste i Expressen en krönika om hur ministrar tillsätts. Där stod bland annat att när ministrarna skall presenteras så görs det i ett speciellt rum och ”På plats finns Sveriges skarpaste politiska reportrar”. Där sitter Margit Silberstein från Aktuellt som betygsatte Håkan Juholt vid hans tillträdande som socialdemokraternas nya partiledare, utan att veta vem han var. Och så sitter Lena Mellin där. Inte undra på att vi har den rikspress vi har.
Frågestund i riksdagen
Vid ett tillfälle när riksdagsledamöterna får ställa frågor till statsministern får Reinfeldt frågan varför inte jobbskatteavdraget har givit någon effekt på arbetslösheten. Reinfeldt svarar då att socialdemokraterna alltid drar upp det här med jobbskatteavdraget och håller där efter en längre drapa om hur illa det var när socialdemokraterna var vid makten. Varvid hans fotfolk i kammaren applåderar. Att inte svara på frågan utan komma med en motfråga är typiskt för Reinfeldt när han blir trängd. Vid frågestunden vet han dess utom att frågeställaren inte har någon replikrätt. Reinfeldt är fruktansvärt arrogant och lyckas också vid ett tillfälle skylla ordningen vid frågestunden på Göran Persson. Det visar på en viss oförmåga att skylla på en statsminister som avgick för fem år sedan! Effekten av Reinfeldts uppträdande märks dels på att de flesta frågorna kommer från de egna. Dels att det inte blir så många frågor att de räcker till den trekvart som är anslagen. Oppositionen tycker helt enkelt inte att det är meningsfullt att ställa några frågor. Det bästa vore att man bojkottade frågestunden så länge Reinfeldt uppträder som han gör.
Hur mycket påverkar Svenskt Näringslivs undersökningar?
Börjes Transport har byggt en godsterminal och har sitt huvudkontor i Nybro, Kährs satsar 440 miljoner i Nybro, Bong köper en tryckpress för 20 miljoner till Nybro, Sunnerbo fönster köper verkstadslokal och utökar verksamheten i Nybro, Axipto bygger ut i Nybro efter att tagit hem en order på 400 miljoner, Brixo Mekaniska bygger en helt ny fabrik i Nybro, ett kebabbageri flyttar från Stockholm till Nybro, ett nytt apotek öppnar i Nybro. Den ena glädjande rapporten efter den andra om stororder, företagsetableringar och satsningar i Nybro. Läser man inte Svenskt Näringslivs rapport om det dåliga företagsklimatet i kommunen? Tydligen är företagarna klokare än så.
För övrigt
På lördagen invigdes Industrimuseet på Qvarnaslät. Ungdomarna på Åkrahällsgymnasiet ordnar det ena eventet (förr i tiden hette det arrangemanget) efter det andra. På något sätt känns det som om det vore GO i hela Nybro. Miltals borta från det gamla ”det gaur inte”.
Text Hans Dahlström