Sista veckan i maj!

Lokalt bjöds det på ”Smaka på världen” på torget. En succé som fyller torget varje gång. För vem tackar nej till lite exotisk gratismat?

På söndagen firades mors dag och samtidigt passade Nybro S-förening på att bjuda invånarna i Kungshall på grillkorv, godispåsar och en ros till mor. Allt en liten uppskattning till väljarna i Kungshall där över 60% röstade S i senaste valet. Thea Lundgren från Torsås och Stage 4 You stod för det musikaliska. Det är sanslöst vilka talanger man producerar där.

En gång om året flyttar fullmäktige sitt sammanträde ut från centralorten. Denna gång är det Bäckebo som står som värd. Man kan gissa att Barn- och utbildningsnämndens ordförande Börje Slättman får frågor om eventuella förändringar i Bäckebo och Alsterbro skolor. För de som inte har möjlighet att bevista mötet på Bäckebo Bygdegård finns alltid möjligheten att lyssna på Café Rosen tisdag klockan 18.00 på 89.9 MHz i tätorten och 98.1 MHz utanför tätorten. Där ger vi kommentarer från fullmäktige och dessutom kommer Omsorgsnämndens ordförande Bertil Johnsson och berättar om vad som händer inom det reviret. Lite snack kan det också bli om NBAB:s planer då Bertil även är ordförande i den styrelsen..

Vi saknar ledarfighten mellan Per Dahl på Barometern och Janne G på Östran, där sedan också Peter Akinder hängde på. Nu är det tyst på den fronten. Nu heter Barometerns politiske skribent Alice Teodorescu. Hon har alla förutsättningar, ung, kvinna och med utländsk bakgrund. Hon skriver långa, ordrika artiklar, hon passar utmärkt i de debattsoffor hon inbjuds till. Det är bara ett fel. Ingen bryr sig om vad hon säger eller skriver. Allra minst Östrans ledargiganter. Därför denna brist på stimulerande fight på ledarsidorna mellan de två tidningar. Så har Thomas Bodström skrivit en bok och återvänt till Sverige. I boken sågar han de nya socialdemokratiska styret. En av de uthängda är Håkan Juholt, vilket får Aftonbladets högerorakel Lena Mellin att jubla och utnämna Bodström till nästa ledare för socialdemokraterna. Man kan tycka att det är lite väl magstarkt. Håkan har ju knappt hunnit värma partiledarstolen eller fått möjlighet till en debatt med Reinfeldt. (Det senare för övrigt beroende på att staben kring Reinfeldt, med propagandaministern Schlingmann i spetsen, inte vågat ta debatten). Det finns två skäl till denna avoghet mot Håkan, han kommer inte från Stockholm och Mellin missade hans namn när hon utnämnde nya partiledare inför valet. Surt sa räven! Så nu kan Thomas Bodström räkna in sig tillsammans med Reinfeldt och Borg i Aftonbladets allmänna gullande.
Problemet är att vi sossar har sålt all mediamakt till högern och därmed saknar egna kanaler att föra ut vårt budskap på! (Än så länge har vi dock Östrans ledarsidan att räkna med även om resten av tidningen är såld till kapitalismen).

Bild och text Hans Dahlström