Sista veckan i augusti och september började med Facklig/Politisk dag på Qvarnaslät

Reinfeldt och hans medlöpare lovar
Så har de då varit ute och åkt tåg. De steg av i Norrköping och lovade miljarder till ny järnväg och Norrköpingsborna jublade. Äntligen ett embryo till det vi socialdemokrater har pratat länge om. Men det var inte i morgon järnvägen skulle blomstra utan möjligen om fyra/fem år. Förhoppningsvis är det inte Reinfeldt med bihang som sitter vid makten då. Som vanligt blev det inga löften till Kalmar län!

Nu hade högerpartierna otur. Samtidigt som regeringen Reinfeldt/Borg lovade bättre tider så skrev Konjunkturinstitutet ner prognoserna med lägre tillväxt och högre arbetslöshet. Löftena skola ej svika?

Bankerna väljer bort pengarna
Sällan har jag skrivit en insändare som fått ett sådant gensvar. Berättelsen om min granne som inte fick sätta in sina pengar på banken fick känslorna i gungning. Samtidigt som Swebank kritiserades för sin brist på pengatransaktioner, meddelade banken att man lägger ner kontoret i Ljungbyholm. Samma dåliga timing som när Reinfeldt lovar bättre tider och KI säger tvärtom.

Swebank är en del av forna Sparbanken. Folkets bank som en gång lärde skolbarnen att spara och gav ut Lyckoslanten med serien om den slösaktiga Slösa och den präktiga Spara. Numera går man ägarnas och bonuskåta direktörers ärenden. Ur led är tiden!

Centerns profilfråga
Centern inbjöd till Nybros största barnkalas i helgen. Då hade man nog inte räknat med Duran och Mollan på Qvarnaslät. Intressant är den lapp man delade ut i brevlådorna inför jippot. Med bilden av ett svart och ett vitt får vill man väl att det vita skall symbolisera löftena om en levande landsbygd och det svarta centerns medverkan till utarmningen av Kalmar län. (Se exempelvis den uteblivna järnvägssatsningen i länet, länet är ett av de få som inte har en statlig myndighet, domstolar och andra statliga verk är flyttade, landsbygdsuniversiteten hotas av mindre anslag o.s.v.).

Nybrocentern har ett stående krav, införande av LOV, det vill säga Lagen Om Vinst. Hade inte centern varit ett av världens rikaste parti efter försäljningen av sin tidningskoncern, skulle man kunna tro att partiet var sponsrat av Carema och andra riskbolag, vars huvuduppgift är att föra våra inbetalda skattepengar till utländska lågskatteparadis.

Facklig/Politisk dag på Qvarnaslät

Ibland blir det riktigt bra. Mixen av Lars Stjernkvist som talare och Duran & Mollan som underhållare var perfekt. Förre partisekreteraren, numera kommunalrådet kom ner från Norrköping och höll ett lagom långt och inspirerande tal. Tre huvudpunkter, något överraskande om alla de fritidspolitiker som lägger ner ett stort jobb för att kommunen skall fungera. Som före detta partisekreterare med insyn i den övre maktens korridorer, menade han att kommunpolitiker hade ett tuffare uppdrag än riksdagspolitiker. Den öppna arbetslösheten som är sanslöst hög och jämförde med den kritik socialdemokraterna fick utstå när den närmade sig fyra procent. I dag är den dubbelt så hög och verkar permanentad om borgarna får fortsätta att regera. Främlingsfientligheten som numera har tillträde i Sveriges riksdag i form av SD och som tack vare det framsteget har fått luft under
vingarna. Det blir farligt när rädsla och hat får styra människor. Lars ställde också frågan om någon hade sett en sverigedemokrat med ett leende? Det är svårt att demonstrera mot andra människors rättigheter och trygghet och samtidigt le!

Så var det dags för Duran & Mollan och här var det glädje och leenden. Fantastiskt att se alla dessa barn med hur mycket energi som helst. Och Duran & Mollan tillsammans med sina pirater hade förmågan att få alla med sig. Hade inte den svenska blygheten funnits så hade säkert de vuxna också deltagit i de gymnastiska övningarna. Det stampades takten och rykte i åtskilliga fötter under bänkarna.

Socialdemokratiska representanter fanns också på plats och presenterade nämndernas verksamheter, det fanns fiskdamm, lotterier och när man gått Kajs tipsrunda bjöd Jonas på korv. Se det var en festdag.

Hans Dahlström kåsör och fotograf