Rosen 2010

ROSEN 2010 TILL ANNA-GRETA LINDSTRÖM

Vid ett styrelsemöte i september beslöt AK att man skulle utdela en årlig utmärkelse till personer som ”gjort insatser i sin egen närmiljö och visat prov på humanitet och medmänsklighet”. Man beslöt att förutom ett diplom och blommor också införskaffa en av Målerås berömda glaspjäser med en ingraverad ros. Utmärkelsen fick namnet Rosen och så det aktuella årtalet, i år då Rosen 2010. Mycket har under de senare åren hänt i Kungshall och det var naturligt att man sökte en eldsjäl från just detta område till den första utmärkelsen. Valet blev inte så svårt utan det namn som dök upp först var områdets Gran Old Lady, Anna-Greta Lindström. Styrelsen valde att dela ut utmärkelsen efter valet för att undvika att det skulle uppfattas som en del av övriga valjippon. Ett beslut som visade sig vara uppskattat av de över fyrtio gäster som var med vid utdelningen. För styrelsen hade tur med tidpunkten, för just denna lördag firade Anna-Greta sin 75:e födelsedag i kretsen av barn, barnbarn, barnbarnsbarn, övriga släkt och vänner. En fest som naturligtvis skedde i Hyresgästföreningens kvartershus, Harlekin. För det är där man säkrast hittar Anna-Greta.
Anna-Greta kommer ursprungligen från Skånes Viby utanför Kristanstad och efter några flyttar till Anderstorp och Jönköping hamnade hon 1966 i Nybro och närmare bestämt på Dahlborgsgatan. 1972 hamnade hon på Algatan och sedan dess har hon varit trogen kvarteret Drabanten. Hon har varit medlem i Hyresgästföreningen sedan 1986 och en stor del av den tiden dess ordförande. Nästa år får hon föreningens hedervärda 25-årsnål.
1988 byggdes kvarterslokalen Harlekin och då fick Anna-Greta med några kamrater ett vallöfte att det skulle byggas en anläggning för bangolf. Ett vallöfte som hölls och 1990 bildades Kungshalls Bangolfklubb där Anna-Greta tog ett stort ansvar.
Är hon inte på Harlekin så kan man hitta henne på kvarteret Drabantens hobbyverkstad, där hon förutom att måla tavlor också tillverkar tomtar, påskkycklingar och andra figurer. Saker som sedan blivit uppskattade priser bland annat på den eftermiddagsbingo hon haft på Harlekin. Och är hon inte där så är hon förmodligen i skogen och plockar svamp eller bär. Hemma är förmodligen bara en tillfällig landningsplats mellan alla aktiviteter.
Anna-Greta har varit den drivande kraften när det gäller Hyresgästföreningens populära sommar- och vinterresor där medlemmarna för en billig penning kunnat åka till exempelvis Liseberg eller julmarknaden på Tivoli i Köpenhamn. Så har vi de uppskattade festerna vid Harlekin med sillen vid midsommar och luciafirandet.
Det började med Gula Tältet, vilket sedan blev Gula Grillen. En sommarbegivenhet som startas och avslutas med barnteater, däremellan artistuppträdanden, allsång, massvis med aktiviteter och korvgrillning. Under hela den resan har Anna-Greta funnits med.
Mycket kan berättas om Anna-Greta och därför har vi bett henne att medverka i Café Rosen, socialdemokraternas program i Nybro Radio tisdagen den 26 oktober klockan 18.00. Typiskt för henne var att när vi frågade henne om hon kunde medverka så var hon tveksam. Då hade hon nämligen sin målargrupp i hobbyverkstaden, Men den startade klockan 17.00, så hon kunde vara med där en stund och sedan åka tillbaka efter radioutsändningen. Så talar en 75-åring som har fullt med energi och engagerar sig i sina medmänniskor.
En värdig mottagare av Rosen 2010.

Hans Dahlström