Regeringens budget

Högerregering vill att det skall bli mer i plånboken för de som har ett jobb. Allra mest får de som tjänar mest. För sjuka och arbetslösa gives intet, de betraktas av högerregeringen som tärande bidragstagare som röker och super upp sina pengar. Pensionärerna väntas få lite smulor från rikemansbordet. Men det kostar att ge de rike mer. För Kalmar län blir det 75 miljoner mindre, vilket innebär 225 färre årsarbetare. För landstinget försvinner 25 miljoner eller 75 anställda mindre som till exempel tar hand om oss när vi hamnar på sjukhuset. I och för sig har Borg tipsat om att spara genom att ge vårdpersonalen mindre löneökningar! I Nybro ökar befolkningen och det föds allt fler barn till allas vår glädje. Kommunen behöver ordna fler lokaler, minska barngrupperna, och anställa mer personal. Det ekonomiska läget är kärvt. Inte blir det bättre av att Reinfeldt och Borg snuvar kommunen på 4.2 miljoner, vilket betyder 13 färre jobb inom barnomsorgen. Att fråga de redan rika om det är värt ytterligare tusenlappar i plånboken är ingen idé. De kan ju alltid anställa någon inom RUT-avdraget, så får de ytterligare subventioner från staten. Men frågan är hur mycket den vanliga barnfamiljen uppskattar några hundralappar mer på kontot, när de samtidigt får hämta sina barn på ett dagis med för lite personal. Det handlar om ett val. Man kan inte både ha kakan och samtidigt äta upp den.
Hans Dahlström