Rapport från Midsommarveckan

Låt mig börja med det allra viktigaste som hände i veckan. Examen i Cirkusskolan. Under fyra dagar fick 32 barn pröva på cirkusens värld. På torsdagen var det dags att visa upp sig. Alla barn fick uppträda, buga för applåderna och vara i centrum. En upplevelse som säkert stärkte självförtroendet. Gry Lambertsen och Rune Andersen från Tincan Company heter de danska cirkusartisterna som åker runt i Sverige och ger barnen den upplevelsen. Det var andra året i rad de slog upp cirkustältet i Kungshall, där barn från Nybro och intilliggande kommuner bidrog till succéföreställningen.

Budgetdebatt

I fullmäktige var det budgetdebatt där majoriteten lade ett förslag på hur man skulle använda de medel som finns. Oppositionen bjöd över i sedvanlig ordning och lyckades ändå med konststycket att spara mer pengar. Oppositionsrådet Peter Lilja (M) gjorde en föredragning som i första hand handlade om läget i riket och mindre om läget i kommunen. Lika bra var väl det, för så värst mycket hade inte borgarna att komma med. Det var snarare så som Börja Slättman sa, det mesta var plagiat från majoriteten.

Härskarteknik

Så bestämdes att ledamöterna i fullmäktige skall gå en utbildning i härskarteknik. Inte så att de skall lära sig detta, utan mer att de skall undvika det. Men lite knepigt kan jag tänka mig att veta vad som är hönan och ägget. Om ledamot A säger om ledamot B att det är den största lögnaren som passerat Balders dörrar. Är det då härskarteknik eller är det så att ledamot A avslöjar sig själv i och med detta uttalande.

När Göran Persson vände ryggen till i en debatt med Maud Olofsson ropade hon och media om härskarteknik. I själva verket hade Göran Persson så ont i höften att han var tvungen att röra på sig. En tid senare opererade han också höften. Så var det med den härskartekniken. Ibland blir det en tolkningsfråga mellan två personer. Jag har arbetat i många år på en arbetsplats med enbart kvinnliga medarbetare. Där lärde jag mig att härskarteknik kan vara en könsfråga. Män och kvinnor uppfattar inte beteenden och handlingar på samma sätt.

Midsommar

Dan innan midsommarafton bjöd partiet enligt tradition på potatis och sill på torget. Något som även uppskattades av politiska motståndarna På midsommarafton samlades upp mot tusen personer för att fira på Qvarnaslät. Vid Harlekin bjöd Hyresgästföreningen i sedvanlig ordning på sill och potatis. Senare på kvällen blev det samling vid Gula Grillen där grillarna spred sin förföriska doft över bostadsområdet.
Kungshalls Bangolf invigde sin lekstuga på midsommardagen. Ordförande Gunwor Lundell fick ta emot ett bidarg från Sparbanksföreningen representerad av kommunalrådet Inger Rydbrink. Invigningen med bandklippning sköttes av Lovisa 5 år som hade döpt stugan till Barnens koja. Sen blev det tårta.

Veckan varning

Aftonbladet meddelar att Lena Mellin syns överallt i Almedalen. Men Öland finns ju alltid som alternativ.

Hans Dahlström text o foto