Rapport från den extra partikongressen

Lite egentagna bilder har vi fått från kongressen. En person som saknas på bilderna är Mikael Svanström för det är han som är fotograf. I gengäld finns hans tal återgivet lite längre ner på sidan. Annars började inte resan för våra delegater Mikael, Inger, Gabriela från Emmaboda och en ölänning som tillkom. Strax innan de var framme vid flygplatsen i Kalmar kom nämligen ett meddelande att flyget var inställt. (Det är inte bara SJ som kan!). Det var bara för Mikael i den nyinköpta Citroenen att trycka pedalen i botten, undvika fartkamerorna och försöka ta sig så snabbt som möjligt landvägen till Stockholm. Väl i storstaden kom nästa problem, kongressen hölls i en lokal ingen hade varit i tidigare och någon GPS hade inte tagits med. Efter någon timmes irrande hittades en föråkande taxibil och sällskapet kom äntligen fram. Då hade man missat inledningen (Damberg och Palms försök att vara roliga var kanske ingen större förlust), men man missade också hälften av Mona Sahlins avskedstal. För de som tittade på TV-sändningarna så syntes kalmarbänken med Inger, Johan Persson, Wretlund och Mikael ganska ofta. På raden bakom syntes också bekantingen Bengt Kronblad. Med en ny partiordförande från länet var det kanske inte så konstigt att länsborna fått en så central placering. Sedan vet man inte hur mycket kongressgeneralen Carolin Waldheim, bördig från Rockneby hade påverkat. Håkan var som vanligt magnifik, vilket verifierades av ett flertal retorikexperter. Det är möjligen någon lokal minoritetspolitiker som har en annan uppfattning. Men vem bryr sig? Mikael och Inger hade många intressanta samtal i korridorerna och kanske en del idéer och tips, som vi förhoppningsvis får ta del av och ha nytta av på lokalplanet. Några smolk i glädjebägaren. På fredagskvällen serverades bara lite småsnittar för minglandet och inte rejäl mat vilket det hungrande kalmargänget kände behov av. Dessutom spelade musiken bara ”hopplåtar” på lördagskvällen, vilket grämde Mikael som hade sett fram mot lite rejäla tryckare. I färden hem var man säkra på en sak. Nu gäller det att kavla upp skjort- och blusärmar varenda dag fram till nästa val. För det skall vinnas och vi skall ha en regeringschef från länet och han skall heta Håkan Juholt. Med eller utan mustasch!