Om Makt

När Göran Persson var ordförande för EU hade han bra förtroendesiffror. Inte så märkligt, Sveriges statsminister fick under några månader glänsa bland världens stora. Sverige ett litet pluttland i norra Europa med 9 miljoner invånare fick spela herre över ett EU med cirka 500 miljoner medborgare. Nu är det Reinfeldt som under en kort period får stå i mitten på gruppfotot och kan smila upp sig tillsammans med Obama. Media spekulerar över om Reinfeldt är en presidentkandidat för EU och om Bildt skall bli utrikesminister. Löjligt, det är ett annat maktspel som föregår de valen och där har inte Sverige någon talan. Vid årsskiftet har vi gjort vårt på den scenen och kan återgå till vår lilla ankdamm. Men med det fokus som finns på EU och Reinfeldts frotterande med världens statschefer kan man undra över hur meningsfullt det är med dessa opinionsmätningar över om svenska folket har mest förtroende för Reinfeldt eller Mona Sahlin. Det vore ju katastrof för regeringen om inte Reinfeldt vann den kampen med tanke på hur mycket han exploateras.
Nu verkar dock Reinfeldts kam ha vuxit lite för mycket. När hans politik ifrågasätts av den statliga televisionens journalister, anklagar han dem för att gå socialdemokraternas ärende. När han blir trängd i debatter av politiska motståndarna blir han uppenbart störd och har en tendens att höja rösten. Detta är samma typiska manliga beteende som Maud Olofsson en gång anklagade Göran Persson för. Ett beteende som Anders Borg också börjat använda när blir pressad, som militären Jan Björklund och Sven Otto Littorin alltid har använt. Har du fel så höj rösten och agerar ilsknare i syfte att skrämmas. Det gamla lever kvar, ”Vänta du tills pappa kommer hem”. Det påverkar särskilt äldre och medelålders väljare när de betygsätter partiledarnas kompetens. De yngre har, tacka vare den ifrågasättande skolan, betydligt lättare att skilja budskap från beteende och därför har Mona Sahlin och Maria Wetterstrand större förtroende bland dem.
Mona Sahlin kommer att stå i skuggan av Reinfeldt tills hon eventuellt vinner valet. Först då kan det komma en vändning som det gjorde för Gro Harlem Brundtland i Norge, Angela Merkel Tyskland, Geir Haarle Island och andra kvinnor som lyckats nå toppen. Alla har de på sin väg fått kämpa med den manliga härskartekniken för att nå sin position. Och den fighten får även Mona Sahlin ta. Vi får lita på en förändring i nästa generation.
Hans Dahlström (S)