Ny ordförande i Arbetarekommunen

mikaelsvanstrom0903302

Nybro Socialdemokratiska Arbetarekommun har fått en ny ordförande, Mikael Svanström. Det kan väl tyckas att det har varit stor omsättning på den posten de senaste åren, men nu mobiliserar partiet inför kommande val och då gäller det att omdisponera trupperna. Till detta återkommer vi.

Vem är då denna Mikael Svanström?

Ålder: 50 år

Född: I Nybro och har varit trogen kommunen nästan hela sitt liv.

Civilstånd: Gift med Mariana, två söner Pierre 26 år som snart är färdig polis, Tobias 21 år och soft-coated wheaten terriern Emma 12 år. Den senare ser till att Mikael åtminstone får en och annan kvällspromenad.

Yrke: Miljöansvarig på NBAB.

Sport: Drömde en gång om att bli hockeyproffs och var väldigt lovande. Har bland annat spelat mot nuvarande förbundskaptenen Bengt-Åke Gustafsson. Efter juniortiden fick de dock lite skiftande karriärer.

Hobby: Tittar gärna på sport och kopplar dessemellan av med en Beck-film. Men den stora passionen är mat, egenhändigt tillagad. Specialiteten är kroppkakor och hotar med att ha möteskvällar på Arbetarekommunen där han skall lära partimedlemmar och andra denna kokkonst. Där emot är det ingen risk att det blir stekt strömming, det är inte Mikaels favoriträtt.

Bäst med Nybro: Tycker att det mesta man behöver finns här. Människorna är lätta att prata med och han tar gärna en pratstund med både kända och okända när han tar en kvällspromenad med terriern Emma.

Partiet: Har alltid varit socialdemokrat men är knappast någon partibroiler. Det var först för en fem år sedan som han började engagera sig aktivt och han kom med på vallistan inför förra valet. Trots att han fanns långt ner på listan och trots att han inte drev någon som helst personvalskampanj, var han den som fick tredje flest personröster.

Uppdrag: Han är personalrepresentant i NBAB:s styrelse. Har och har haft flera andra fackliga uppdrag. Sitter i styrelsen för Nybro Energi och Nybro Elnät och väntas ta över ordförandeposten där inom kort.

Tankar om AK: Skall försöka hålla medlemsmöten en gång i månaden på en bestämd veckodag. Vill bjuda in människor med olika funktioner och erfarenheter i samhället för att vidga kunskaperna hos medlemmar och andra intresserade.

Den första stora utmaningen är det kommande valet till EU-parlamentet. Självklart är det stora målet att få ett så socialdemokratiskt EU som möjligt, men det gäller att driva kampanjer så att väljarna faktiskt går till valurnorna den 7 juni. Mer än 70% av de beslut som fattas i kommuner, landsting och riksdag är grundade på beslut fattade i EU.

Målet: Att få en aktiv och livfull Arbetarekommun i Nybro, med mycket debatt och många medlemmar.