När partitaktik blir viktigare än att regera

Så har ”alliansen” tagit ett ”historiskt” beslut när det gäller den framtida energiförsörjningen. (Är det en allians eller en regering som tagit beslutet?). I själva verket handlar det om att få bort den politiska debatten från de besvärande frågorna kring en krympande ekonomi, stigande arbetslöshet, sämre villkor för grupper som arbetslösa, sjukskrivna och pensionärer. Det märkliga är att Maud Olofsson sålde ut en viktig del av centerpartiets själ för att uppnå detta syfte. Förmodligen är hon desperat, en valförlust 2010 och hennes politiska karriär är slut. För det centerpartistiska fotfolket kommer det att bli en svår nöt att knäcka när en av hjärtefrågorna från tidigare stämmor inte ens fick en möjlighet att diskuteras. Kristdemokraternas omsvängning är mer förståelig, de griper varje hårstrå för att hänga kvar. Vinnaren denna gång är folkpartiet. I bakgrunden sitter Reinfeldt på sin tron och låter småpartierna göra jobbet och ta smällarna.
Lena Mellin i Aftonbladet utmålar Mona Sahlin som den stora förloraren. Men Mona har knappast någon svår sits. En uppgörelse om satsning på förnybara energikällor kan knappast de rödgröna ha något emot. När det gäller att ersätta de gamla kärnkraftverken så är det ingen fråga som kräver omedelbar lösning. Det handlar om ett 10-tal års framförhållning och sanningen är att de gamla reaktorerna, med lite service, håller ändå längre. Därmed sätter man också press på de som har att utveckla nya energikällor.
I motsats till Maud Olofsson kan Mona Sahlin avvakta tills medlemmarna haft möjlighet att diskutera frågan. Och exempelvis ta ställning till de larmrapporter som säger att barn i närheten av kärnkraftverk löper större risk att drabbas av leukemi. Fram till den dag sannolikheten när det gäller kärnkraftens säkerhet ersatts av en sanning finns det all anledning att vara skeptisk.
Hans Dahlström (S)