Moms Info

Med anledning av McDonalds reklamkampanj rörande restaurangmomsen så gäller följande:
Moms på mat är 12 procent om du köper den i en livsmedelsaffär eller tar med dig hem från en restaurang. Tidigare var momsen 25 procent om du stannade och åt upp din mat på restaurangen. Från och med årsskiftet är momsen 12 procent oavsett om du tar med maten eller inte. Frågan är av vilken anledning kunderna skulle ändra sina vanor och sluta hämta hamburgarna på McDonalds och i stället äta dem på stället? En av McDonalds affärsidéer är ju drive in, det vill säga att hämta maten utan att stiga ur bilen. Tänker man frångå det konceptet? Hur mycket av försäljningen är hämtmat och hur mycket äts på plats och hur mycket räknar man med att ändra det beteendet genom den ändrade momsen? Moderaterna vägrar ju att uppge varifrån de får sin kampanjmedel, vilket annars partierna redovisar i de flesta europeiska länder. När man ser McDonalds kampanj i anslutning till den hårt kritiserade momssänkningen som kostar skattebetalarna 5.4 miljarder, är frågan om McDonalds är en av bidragsgivarna till moderaterna och att sänkningen av restaurangmomsen var
ett tack för hjälpen från moderaterna?

Aftonbladet: Är M sponsrade av McDonalds?

Hans Dahlström