Moderaterna lämnar alliansen

Presstopp!

Moderaterna lämnar alliansen!

Foto: Peter Tinnert

På fredagen meddelade moderaternas Peter Lilja vid ett pressmöte att man lämnar alliansen. Samtidigt presenterade Peter Lilja ett samarbetsavtal tillsammans med socialdemokraternas kommunalråd Markus Lund och arbetarekommunens ordförande Mikael Svanström.

I ett hårt läge fungerade inte kommunens majoritet bestående av S, V och MP. Besvärliga beslut för att trygga kommunens framtida ekonomi blev för svåra för speciellt vänstern. Därför valde S att avbryta samarbetet och fortsätta kommunstyret i minoritet. I det läge tog S kontakt med borgarna och där visade moderaterna ett visst intresse. En del samarbete har etablerats mellan moderater och socialdemokrater, men i viss mån har M var bundna av den så kallade alliansen. Nu har man emellertid avbrutit den koalitionen och gjort en överenskommelse med socialdemokraterna. När det gäller grundvärderingar har partierna dock kommit överens om att kunna ha avvikande uppfattningarna.

Varför gör man då den här överenskommelsen? Framför allt handlar det om att skapa stabilitet inför framtiden och få en ekonomi som medger rejäla satsningar på framför allt barnomsorg, skola, äldreomsorg och familjepolitik. Förebilden är givetvis Göran Perssons stålbad tillsammans med centerns Olof Johansson. Med tuffa åtgärder grundlade man den stabila ekonomi som Anders Borg nu skryter med, som han tyvärr också håller på att rasera. Vi kan väl säga att Nybros socialdemokrater bjöd upp till dans och det var bara moderaterna som var danssugna. Det här är en överenskommelse som skall ge den stabilitet som Nybro kommun behöver och som kan göra Nybro till en ännu bättre kommun att leva och bo i.

Hans Dahlström