Medlemsmöte med Peter Kennerfalk

Peter Kennerfalk, ombudsman från Stockholm var kvällens gäst när Arbetarekommunen hade ett välbesökt möte på Qvarnaslät.Peter talade mycket om det lokala ansvaret, att varje valdistrikts skulle göra sitt jobb, det är så vi vinner valet. Socialdemokraterna har aldrig vunnit val på vem som har varit partiledare, utan på att varje enskild medlem har dragit sitt strå till stacken. Han saknade ibland ledarnas förmåga att ta debatten och tala klarspråk. I det sammanhanget framhöll han Håkan Juholt som ett lysande exempel på hur man talar direkt med raka rör till medborgarna. Peter kunde inte undvika att raljera över Maud Olofssons tillkortakommande, ”Varje gång Maud Olofsson öppnar käften så går vi upp 2% i mätningarna”. På tal om borgarnas förklaringar att lägre skatt skulle ge fler arbetstillfällen så slog Peter effektivt hål på den myten. Ett exempel är Danmark som har Europas högsta skatt, men lägst arbetslöshet. Efter Peters anförande blev det en livlig frågestund där det vändes på en hel del stenar, från SJ:s tillkortakommande till RUT-avdragen. AK:s ordförande Mikael Svanström tackade Peter för föreläsningen med en glaspjäs och en rungande applåd från åhörarna. Så var det dags för paus med korv och bröd. Efter pausen informerade Hans Dahlström om INFO:s arbete med valmanifestet. Mötet avslutades med att Karl Längberg berättade om Sverigesdemokraternas arbetsmetoder och de avslöjanden som SSU gör på specialbloggen, SD-Bluffen.