Markus Lund nygammal ledare för Nybros Socialdemokrater

Till Inger Rydbrinks efterträdare beslöt ett enhälligt medlemsmöte att nominera Markus Lund. Markus som hade posten innan Inger återinträder nu. När Inger tog sitt beslut att avsäga sig sina politiska uppdrag, togs ganska omgående kontakt med Markus för att höra hur han såg på situationen. Efter en del funderande och diskussioner med familjen beslöt han, till medlemmarnas glädje, att ställa sig till förfogande. Erfarenheterna från Ingers avgång har också inneburit att partiet skall se över sina rutiner och kräva mer deltagande av ledamöter i nyckelpositioner. Hittills har ordförande i kommunstyrelsen fått dra ett alltför stort lass. En sak som komplicerar utnämningen är att Markus inte finns med i fullmäktige. Lösningen är att han kan adjungeras till fullmäktige, vilket skett i andra kommuner med liknande situation. Det innebär att han kommer att kunna delta i debatterna, men ej har förslags -eller rösträtt. Något som kommer att ställa ytterligare krav på övriga s-ledamöter i fullmäktige. I samband med valet av Markus avsäger han sig uppdraget som ordförande i Kultur-och Fritidsnämnden. Till det uppdraget nomineras Karl Längberg, som samtidigt avsäger sig uppdraget som ledamot i kommunstyrelsen och ersättare i KSAU. Till de posterna nomineras arbetarekommunens ordförande Mikael Svanström. Vid presskonferensen var Markus väldigt tydlig med de förändringar han vill se i både det yttre arbetet och i det inre partiarbetet. Dessutom hoppas han på en förändring i oppositionen till en återgång till en aktiv medverkan i kommunarbetet och att man kommer ner från den betraktande läktaren man de senaste mandatperioderna har parkerat sig på. Markus menar att det stundar tuffa tider för kommunerna när ekonomierna stramas åt både i världen och i Sverige. Då är det viktigt att alla krafter är med på tåget. Markus har ju varit krögare det senaste året och har därför med sig erfarenheter från den företagsvärlden. Orrefors Värdshus avvecklas nu i och med att Markus återgår till politiken på heltid. Den 1 oktober avgår Inger Rydbrink och då är det meningen att Markus skall tillträda.
Text & Foto Hans Dahlström