Manifestation på Nybro torg

Arbetarekommunens ordförande Mikael Svanströms tal vid sorgehögtiden på torget i Nybro

Fanatismen har åter drabbat oss i Norden. Det visar att inget kan skydda oss mot galningar. Det är vår gemensamma plikt att inte låta dessa terrorhandlingar påverka vår grundmurade demokrati. Samtidigt som våra tankar går till de drabbade i Norge, så måste alla demokratiska krafter stå upp för frihet och solidaritet. Det var ungdomar från den socialdemokratiska rörelsen som fick betala med sina liv. Det får inte ha skett förgäves. Nu gäller det för oss alla att stötta och hjälpa alla ungdomar som engagera sig i olika sammanhang, politiskt, idrottsligt, fackligt eller vad de vara må. Fanatismen skall inte få segra.

Mördaren sade sig ha känt starkt stöd från andra främlingspartier som Sverigedemokraterna. Stödet hade han fått genom så kallade sociala medier, som Facebook och twitter. Vi vuxna som inte är så hemma i den världen måste ta vårt ansvar och lära oss dessa medier. Vi måste ta samtal med barn och ungdomar om det som skrivs där. Vi måste lära den yngre generationen att oavsett om man går ut med sitt namn eller är anonym så har man ett ansvar för det man skriver. Sociala medier får inte bli en slasktratt där psykopater kan få stöd för sina sjuka idéer.

Låt oss ta rätt lärdom av vad som hänt i Norge. Det är det bästa sättet att hedra de som fallit offer för mördaren.