Makten över debatten

Sandro Wennberg har för Arbetarrörelsens Tankesmedja gjort en utredning kallad ”Makten över debatten”. Det är en genomgång över de olika partiernas ekonomiska muskler inför valrörelsen 2006.
År 2005 såldes bolaget ”Centertidningar” för 1.8 miljarder kronor. Därmed blev Centern ett av Europas rikaste partier och kunde lägga 100 miljoner extra i sin valrörelse.
En viktig del av valrörelsens finansiering är bidrag från olika givare. Problemet är att Moderaterna och Kristdemokraterna inte redovisar sina bidragsgivare, till skillnad från Folkpartiet och Socialdemokraterna. Vänsterpartiet och Centern uppger att de inte tagit emot några gåvor, Miljöpartiet har tagit emot mindre belopp.
Moderaterna går runt redovisningarna genom ett antal välorganiserade insamlingskanaler:
Tornet (Hemligt sällskap grundat av Gunnar Hökmark)
Rosenbadsfonden (För regeringskiftet 2006 grundat av Gustaf Douglas, Kristina Axén Olin, Tove Lifvendahl och Jan Hallberg).
Värnet ( Försvarspolitik grundat av Gunnar Hökmark och Anders Björck)
Källan ( Kärnkraftslobby grundat av Gunnar Hökmark).
Företagarforum/Entreprenörsnätverket (Insamling för Maria Borelius och dåvarande partisekreteraren Sven Otto Littorin. Grundat av Gunnar Hökmark).
Europaklubben (Grundat av Gunnar Hökmark).
Rosenbadsfonden leddes av miljadären Gustaf Douglas, Sveriges sjunde rikaste person, med en nettoförmögenhet 2008 på 15-16 miljarder kronor. Han sitter i moderaternas partistyrelse och har dessutom ett mycket stort inflytande i svenskt näringsliv då han sitter på ett antal viktiga ordförandestolar.
Tittar man på bidrag från enskilda personer hade moderaterna 30 miljoner, jämfört med19 miljoner för Socialdemokraterna.
Under valrörelsens slutspurt lade borgarna 122 miljoner på annonser medan de rödgröna använde 45 miljoner. Borgarnas höga kostnader kan ha två förklaringar dels att de åtnjöt höga rabatter från annonsföretag och mediakoncerner. Dels att annonseringen stöddes av företag och andra organisationer som står borgerligheten nära.
I TextTV:s fakta uppges följande om partiernas satsningar inför förra valet:
S 50 miljoner
C 50 miljoner
M 37 miljoner (uppskattat)
FP 30 miljoner
KD 17 miljoner
MP 10 miljoner
V 7 miljoner
Med anledning av ovanstående utredning så kan man fråga sig varifrån den statliga televisionen hämtar sina uppgifter?

Hans Dahlström (S)