Krister Örnfjäder invald i IPU:s styrelse.

0573136138218_max
Vad är IPU? Inter Parlamentariska Unionen (IPU) bildades 1889. En internationell organisation för parlament i självständiga stater. IPU skall främja kontakter mellan parlamentsledamöter i alla länder och verka för fred och mellanfolkligt samarbete. IPU skall också arbeta för att stärka den represnetativa demokratin och för de mänskliga rättigheterna.
Det finns 153 länder representerade i IPU. Sverige har fem representanter och sedan 2002 ingår i Krister Örnfjäder i den gruppen och 2006 blev han förste vice ordförande. Nu har han tagit ett steg till genom att blivit invald i världsorganisationens styrelse. En styrelse som har 15 ledamöter varav fyra gemensamt representerar Europa, Nordamerika, Nya Zeeland och Australien och en av dessa är alltså Krister. Ibland sägs det att vårt län är utrotningshotat, men vi har ändå socialdemokrater som med jämna mellanrum sätter avtryck lite överallt. Som Håkan Juholt, Anna Hedh, Hasse Karlsson, Lena Hallengren, listan kan bli lång och nu har Krister sällat sig till de verkliga tungviktarna i världsorganisationen IPU. Grattis partiet, Grattis Kalmar län, Grattis Västervik och framför allt, Grattis Krister.
Hans D.