Insändare om höjda medicinkostnader

För många, särskilt äldre personer är läkemedelskostnaderna en dyr post. När värdet av pensionerna urholkats har pensionärerna fått det sämre. Marginalerna har minskats och varje ökad kostnad innebär att pensionären får dra in någon annanstans. Då pratar vi om hundralappar. Själv är jag nöjd medlem i PRO och är tacksam för att organisationen och dess ledning i länet uppmärksammar dessa förslag till försämringar. För många äldre innebär höjda medicinkostnader stora bekymmer för att få ekonomin att gå ihop. Det går heller inte att försvara genom att påstå att högkostnadsskyddet legat still i många år, efter som pensionärerna under denna period inte fått tagit del av de allmänna skattesänkningarna och därmed inte åtnjutit någon som helst standardhöjning. Nu finns det en intresseorganisation till, SPF-Sveriges pensionärsförbund. Men från den kanten har vi inte hört ett ord om denna höjning, eller dess konsekvenser för de sämst ställda pensionärerna. SPF:s ordförande heter Chatrine Pålsson Ahlgren. Socialministern som vill höja högkostnadsskyddet heter Göran Hägglund. Chatrine Pålsson Ahlgren och Göran Hägglund är med i samma parti, Kristdemokraterna. Då är frågan, är partiintressen orsaken till att SPF inte protesterar mot det förslag till höjda medicinkostnader som kommer att drabba flera av deras medlemmar?
Eller varför är SPF tysta i denna fråga?
Hans Dahlström
PRO-medlem