Frukostmöte

En kul grej med ett frukostmöte vid valstugan. Besökarna kom och gick och många bra samtal blev det för Lena Hallengren, Inger, Mikael och de andra valarbetarna. Som  vanligt kom frågan upp om pensionerna och vi blir lika glada när vi får förklara skillnaden mellan vår uppfattning om att pension är uppskjuten lön och skall beskattas som en sådan och borgarnas nödförslag. Men annars verkar väljarna ha tröttnat på ältande om skattefrågor och vill hellre diskutera välfärd, vilket vi  gärna gör.
En intressant fråga som jag inte kunde förklara, men har funderingar kring är varför man privatiserade apoteken. Frågaren hade inte märkt någon annan skillnad än att mediciner i större utsträckning inte fanns hemma utan att apoteket får beställa dem. Dessutom verkar det vara fler utbytesmärken nu, som inte är ekonomiskt motiverade. Tanken med att byta märken på mediciner var ju att man skulle spara åt staten genom att ersätta dyrare läkemedel med billigare om de i princip hade samma innehåll. Nu byter man i stället ett märke mot ett annat av andra orsaker än ekonomiska.  Där emot verkar inte urvalet av övriga varor så speciellt mycket förändrat och köerna är minst lika långa. Men det där kan Christina Davidson eller någon annan borgare kanske förklara vitsen med. En sak kan vi vara överens om, konkurrensen har inte ökat, det fanns ett apotek i Nybro förut och det finns fortfarande bara ett apotek.

Det är sådana samtal, långt från tråkiga och styrda TV-debatter, som gör kontakterna på torget intressanta.