I opposition

Det är smickrande att som oppositionsparti kunna påverka och föregå den regerande majoriteten. För det är just så man kan tolka det.
Vi socialdemokrater var före femklövern i Nybro när vi såg behovet av att höja kommunalskatten. Femklövern ratade först förslaget och sa till väljarna att de inte skulle höja någon skatt. Ändå har de sedan dess höjt skatten som vi tidigare sett behovet av.

Vi har på senare tid motionerat och givit som vallöfte att slopa de delade turerna. Förslagen har tyvärr femklövern tidigare avslagit. Men som över en natt säger de nu att de också vill slopa de delade turerna.
Jättebra för det har vi som sagt inget emot.

Vårt förslag och vår prioritering om ett kommunalt lärarlönelyft för att matcha det statliga lönelyftet har fått väldigt god uppmärksamhet i både media och av Lärarförbundet. Vi avsatte 4 miljoner till detta i våran budget. Det var i budgetförhandlingen mellan oss och femklövern som de sedan gick med på denna höjning.

Det kan kännas tungt att sitta i opposition men med facit i hand så går det att påverka en hel del.