Första veckan i september och Lagerqvist läxar upp

Centern väljer Annie Lööf
Nu är fejkdebatten över och centern väljer Annie Lööf till ny partiledare. Genom att åka land och rike runt har centern fått det att framstå som man tagit ett nytt grepp vid valet av partiledare. Egentligen har man dock haft samma valprocedur som exempelvis socialdemokraterna. Kandidaterna har åkt runt och presenterat sig för medlemmarna, distrikten har fått säga sitt och en valberedning har utifrån dessa åsikter lagt fram sitt förslag. Skillnaden var att det inte från början fanns en utpekad kandidat och att därmed den storstadsstyrda mediamaffian hela tiden gissade fel. Hämnden för detta blev att man utpekade Juholt som en lantis från Småland med en stor mustasch som inte visste något om politik. Detta trots flera år i riksdagen, internationella uppdrag och ordförande i sitt partidistriktet.(Men det senare fanns ju inte i Stockholm utan i Småland och då räknas det inte hos mediamaffian). När det gäller Lööf hörs inga sådana kommentarer. Ingen ifrågasätter hennes åsikter om Nato-medlemskap, EMU, Afganistan, JAS-plan i Libyen eller hennes uttalade fackföreningsfientlighet. Trots sina småländska rötter är hon en produkt av den Stureplanscenter som skickat ner partiet farligt nära 4 procentspärren. När man nu har åkt runt på sin fejkade valturné har moderatorn hetat Willy Silberstein och han har styrt utfrågningarna så att det inte kommit ”fel” frågor. Det finns en annan Silberstein med förnamnet Margit. Mycket riktigt Willys syster! Det var hon som efter utnämnande av Juholt skull ge en expertkommentar och det märktes generande väl att hon inte hade en susning om vem Håkan Juholt var. Däremot har hon varit väldigt välinformerad om vem Annie Lööf är. Under valrörelsen fick Karin Hübinette lämna sina uppdrag som programledare för Agenda och andra program för att hennes syster Hillevi Engström blivit arbetsmarknadsminister. Frågan är om man inte borde ställa samma krav på Margit Silberstein när hennes bror Willy har så stark anknytning till det borgerliga blocket.
Kommunchefen läxade upp politikerna
Vid senaste fullmäktigemötet hade kommunchefen Jan Lagerqvist fått extra tid för att berätta om kommunens ekonomiska situation. Det var ingen rolig föredragning, med ett möjligt betydande underskott nästa år. Kommunchefen drog sig inte ens för att läxa upp politikerna för deras brist på beslutsamhet, vilket är uppseendeväckande. Nu finns det skäl till att det ser ut som det gör och en del av detta har med regeringens njugghet när det gäller pengar till kommuner och landsting, en sviktande befolkningstillväxt och så vidare. Men självklart är det så att man måste anpassa munnen efter matsäcken. Kommunen har över en miljard att röra sig med och i värsta fall blir det ett minus runt 15 miljoner nästa år. Om prognoserna skulle stämma! Den största delen av budgeten går till Barn och utbildningsnämnden och Omsorgsnämnden. Huvuddelen av deras budgetar går till personalkostnader och skall man spara så blir det personal det handlar om i första hand. Sedan kan man reta sig på investeringar i ombyggda torg och annat, men i långa loppet blir det ändå småpengar i sammanhanget. Lagerqvist sa att man kanske skulle välja mellan att sälja Simhallen eller höja skatten en krona. Men när pengarna är slut för försäljningen vad finns kvar då? När man befarar en ekonomisk kris så är det bästa för kommunen att man kan komma överens över blockgränserna. Problemet är dock att det alltid är lättare att komma överens när man skall satsa och svårare när man skall spara. Oppositionens sparförslag handlar ytterst sällan om sparkrav som berör invånarna direkt. Som att lägga ner skolor, minska personal eller avsluta verksamheter som inte är lagbundna. Men någonstans där måste vi börja för att få effekt.
Besök i Varberg
Själv har jag varit med Nybro Brunns styrelse i Varberg för att hämta inspiration och titta på andra lösningar när det gäller utbildning, företagssamarbete, handel och liknande. De har ett starkt varumärke i sin SPA-verksamhet och har också en vänort i Tjeckien, Karlovy Vary, med liknande inriktning. Nybro har glaset som varumärke och här finns också en koppling till Tjeckien med deras berömda glas. Kanske något att utveckla med en mer tydlig vänort? Varberg har kärnkraftverket i Ringhals som kräver utbildning och arbetskraft. Vi har närheten till Simpevarp i Oskarshamn. Bägge orterna skryter med en betydande torghandel och värnar om sina små och medelstora företag. Den stora skillnaden är att Varberg ligger i en tillväxtregion där man både regionalt och på riksplanet satsar. Medan Nybro brottas med minussiffror i befolkningsstatistiken så har Varberg haft ett befolkningsplus på 5-600 personer årligen de senaste fem åren. Det ger muskler.
Familjedag på Qvarnaslät
Så har partiet och facken haft sin årliga Familjedag på Qvarnaslät. Tillströmningen kunde varit bättre, men det tar tid att fästa ett arrangemang, så det är bara att köra vidare. Vi som var där njöt av gratis korv, fika, tipspromenad, hoppborg och underhållning av trubaduren Christoffer Escoz.

Text och Bild Hans Dahlström