Första veckan i november och inga skandaler

Ska man tro den stockholmska mediemaffian så har inget hänt under den senaste veckan. Vi andra noterar att var 4:e ensamstående mamma fick ekonomiskt bistånd någon gång under 2010. Socialbidragen har hela tiden ökat och är nu de högsta sedan 2001. I en artikel påpekar Håkan Juholt att den borgerliga regeringen misslyckats med arbetslösheten, monterat ner a-kassan och sjukförsäkringen. Därför har fler blivit beroende av socialbidrag. Detta är den moderata bidragslinjen. De ”nya” moderaterna är samma moderater de alltid varit, oavsett Reinfeldts påstående om motsatsen och hur mycket man ändrar historieskrivningen.
Borg gillar inte forskning längre
Vår favorit Anne-Marie Lindgren på Arbetarrörelsens Tankesmedja konstaterar att Anders Borg har övergivit forskningen. Lindgren ger flera exempel på att Borgs teorier inte håller, men Borg väljer tyckandet före fakta. Eller man kanske skulle kunna säga att när inte kartan stämmer med verkligheten så väljer Borg kartan. Som en händelse noterar Näringslivets Mentorline.se att den omreglerade apoteksmarknaden är olönsam och inte klarar av att fullfölja den utlovade servicen. Det ligger nära till hands att utbrista, Vad var det vi sa?.
Ständigt denna Mellin.
Nu är hon ute och seglar igen. Hon påstår att Håkan Juholt har bott i Stockholm i 15 år. Vad vi vet så hyr han som alla andra riksdagsmän som bor utanför storstaden en bostad i Stockholm. Men familjen som numera består av hans två söner finns i Oskarshamn. Till skillnad mot moderaterna Billström som har familjen i Stockholm men är skriven i Malmö och Tolgfors som har familjen i Nacka men är skriven i Örebro. För detta erhåller de 80.000 kronor extra. Där kan man tala om att tänja på reglerna och sko sig på skattebetalarnas bekostnad.
När pengarna inte räcker
Kärvare tider för kommuner och landsting med den borgerliga regeringen. Det betyder sparande och åtstramningar och då spricker samarbetet med vänstern i Nybro. Man kan fundera över varför? Man skall inte tjäna på att vara politiker utan arbeta mer ideellt, tycker Kaj Raving (V). Frågan är vilken värld Raving lever i? En del jobbar skift och måste gå från jobbet några timmar innan mötet börjar för att duscha, klä om, käka och annat. Klockan sex börjar mötet och från den stunden har ledamoten betalt. Sedan tillkommer gruppmöten, medlemsmöten, publika möten med väljarna och annat. Många gånger på arbetstid. Dess utom betalar ledamoten en del av sitt arvode till partiet för att den verksamheten skall gå runt. Det är möjligt att en del har så bra löner så att de kan bjuda på det här, men de flesta måste nog få någon kompensation för att få ekonomin att gå ihop. Tyvärr har jag vid flera tillfällen talat med ledamöter som hoppat av politiken för att de inte anser sig ha råd att vara med. Att sedan vänstern vill slippa posterna som andre vice ordföranden i BUN och Omsorgen är väl begripligt om de känner att de inte fyller någon funktion.
Nybro Tidning och Centern
Genom Ann-Christine Quist-Karlsson kloka ledarskap och duktiga tjänstemän har Individ – och Familjeförvaltningen lyckats väldigt bra i sitt arbete. Ekonomin är under kontroll och verksamheten uppmärksammas långt utanför kommunens gränser. Detta noterar Nybro Tidning med rubriken ”Nybro ett föredöme när det gäller att sätta individen i centrum”. Och vilka är det då som tar åt sig äran av detta faktum? Jo fyra centerpartister, varav en sitter i socialförsäkringsutskottet. Frågan är om centern har gått på samma kurs som moderaterna när det gäller historieskrivning? Eller är det bara komiskt?
Nu är jag en riktig busschaufför
Så sa han när jag mötte honom för några dagar sedan. Han har kämpat hårt för att fixa sitt busskort. Inte minst språkmässigt då han inte är född i Sverige. Nu kom han i slips, kavaj och bussväskan på axeln. Han hade klarat sitt busskort och fått ett jobb!
Full fart på Jutegården

Kaffe, musik och allsång på Jutegården och över 100 pensionärer på plats. En del som kommit för egen maskin, några ditforslade av hemtjänsten, andra av sina personliga assistenter. Men full rulle var det och Smålandsnytt var på plats. Programmet sänds troligen måndag klockan 19.15 Se det!
Peter Lilja och veckokrönikan
Lite stolt blir man när man inspirerat Peter Lilja till att skriva en veckokrönika. Men han är ju moderat så i historieskrivningen blir det väl tvärt om?
Hans Dahlström text och foto