Första veckan i maj och bloggarna regerar Sverige

Nostalgi. Hittade en valtidning från Torsås som jag gjorde tillsammans med ÖS-lokalredaktör Leif Pettersson 1994. Där finns en intervju med SSU-aren Johan Persson. Det gick bra för den pojken sedan.

Gammaldags humor. Pappa följer Per till skolan första dagen och säger: Du behöver bara gå i skolan tills du är 16 år. Per undrar med gråten i halsen: Du kommer väl och hämtar mig då? Men det var innan Löfvén föreslog att ungdomarna skulle plugga till 25 år.

Löneökning. Stor debatt i fullmäktige om det nya sättet att beräkna kommunalrådens och nämndsordförandes ersättningar. Vad media missade var en ändring av förslaget så att kommunalrådens ersättningar träder i kraft den 1 januari. Så gossarna har ett drygt halvår på sig att bevisa att de är värda ökningen.

Gammaldags humor. Fröken lärde eleverna en massa trädsorter och frågade Eva: Hur ser bokens blad ut? Eva svarar: Vita med en massa bokstäver på. Ett svar som även skulle gillas i utbildningsminister Björklunds stereotypa pluggskola.

Debatt. I dag söndag skall partiledarna drabba samman. Lena Mellin har redan gett Reinfeldt högsta betyg. Samma sak kommer att hända i tidningarnas undersökningar på webben. Vi andra förlitar oss helt på fakta och jag tror att segraren kommer att heta Löfvén.

Bloggarnas makt. Att döma av media så är det bloggarna som styr Sverige. Självklart när man skriver bloggkilometer om så för landet viktiga saker som att Carola gjort hårförlängning på sitt nya barn. Dessutom ger hårförlängningen bättre annonspengar än banaliteter som ungdomsarbetslöshet, försämrad A-kassa, försämrad sjukkassa, barnfattigdom och annat som berör människorna. Blir man sedan först att skriva om hårförlängningen så får man vara med i TV:s debattprogram. Vilket ger extra kulor. Mer makt åt bloggarna.

Ungdomsrådet Informerade om sin verksamhet på fullmäktige. Men de hade inte fått några pengar och hotade med att lämna kommunens verksamhet och i stället arbeta för något studieförbund. Markus Lund lovade dock en bättring. Sex killar informerade och den stående frågan blev var tjejerna tagit vägen. Lite bättre könsfördelning vill man nog se bland ungdomens företrädare.

Tilläggsbudgeten godtogs utan någon debatt. Antingen var den så bra att alla på höger och vänsterkanter inte fann något att erinra mot. Eller har både C och V tröttnat på sina roller som oppositionspolitiker och då är det illa.

Sommartecken. På Gula Grillen har de boende märkt upp kubbanorna och spelar för fullt. Sommaren är på gång.

Gymnasieskolan till centrum. I en motion till fullmäktige vill man flytta gymnasieskolan till centrum. Tänk jag tror att de flesta tycker att Åkrahäll ligger i centrum. Man måste nog vara född Nybrobo för att anse något annat.

Hans Dahlström kåsör och fotograf