Första veckan i juli – och media dricker rosévin i Almedalen.

Dags för Almedalsveckan och alla är där, partier, organisationer, lobbygrupper, fack, arbetsgivarorganisationer, företag, konsulter, journalister, kommentatorer och så vidare. Men knappast vi ”vanliga” människor. Vi noterar rapporteringarna från media och ägnar oss sedan åt trevligare aktiviteter under vår korta sommar. Vi vet att kompiscirkusen på Gotland inte kommer att påverka våra liv särskilt mycket. Där emot får media något att skriva om under den redaktionella sommartorkan. Och så är det bra för Gotlandsturismen och det kan vi väl glädjas åt.

Apropå konsulter
Enligt Mellin, moderaternas språkrör i AB, så håller Reinfeldt på att sätta ihop ett nytt ”toppteam” inför valet 2014. Början var väl inte så där klockren. Slogan ”modernt arbetarparti” låter som att koka soppa på en gammal spik. Fråga Örebroarna om den nya partisekreteraren Kent Persson, han skulle organisera en omröstning efter förra valet i kommunen och fick storstryk. Så vilka kvalifikationer han är rekryterad på vet i katten. Nu får han förstärkning av sparkade propagandaminstern Schlingmann, men han försvinner efter nyår. Moderaterna har ju blivit experter på att skriva om historien. Förut var det Schlingmann som var hjärnan bakom olika propagandanummer, nu när han försvinner är det plötsligt Anders Borg som varit idésprutan. Ett tiotal medlemmar i det gamla ”toppteamet” har flytt Reinfeldts sjunkande moderatskuta. De flesta har blivit ”konsulter”, vad det nu innebär, men det verkar lönsamt. De som inte lyckats med det har fått toppjobb signerade Reinfeldt. Ni vet han som sa att kompetens skulle gälla vid offentliga tillsättningar och inte partibok.

Bertil Johnsson (S) visavi Bodil Bagert (SPI)
Omsorgsnämndens ordförande Bertil Johnsson tröttande till sist på SPI:s Bodil Bagerts anklagelser mot omsorgsorganisationen och skrev en insändare. I sin motkommentar visar Bagert att hon är ute på hal is. Hon grundar sig på egna gjorda beräkningar och gör dem till sanningar. Genom egna erfarenheter det senaste året kan jag faktiskt hålla med Bagert på en punkt, avgiftsberäkningarna är en snårskog och jag skall ta upp den frågan i partiet. Vi har som bekant ett internt effektivt pensionärsutskott som jag räknar med att få stöd från.

Äldreomsorgen en bra och kreativ arbetsplats
Men det jag reagerar på är den allmänna uppfattningen om arbetet inom äldreomsorgen. En uppfattning som skrämmer bort ungdomarna och försvårar nyrekryteringen. De som i dag jobbar inom omsorgen har i regel arbetat där i många år, vilket inte tyder på att det skulle vara en dålig arbetsplats. Det sker en översyn av lönesystemet så att det skall löna sig med vidareutbildning och bättre möjligheter att avancera. Men framför allt är människor som jobbar inom äldreomsorgen inga offer. De har inte sämre arbetsmiljö än andra. De trivs och gör en jättebra insats överlag. Något som inte minst poängteras i tacksamheter från efterlevande i dödsannonser. Sedan kan man alltid diskutera löneläget, det sker inom alla branscher. Stress, sjukskrivningar, för lite folk är problem på många arbetsplatser i vår alltmer effektiviserade värld. Med min livslånga erfarenhet från industrin och andra arbetsplatser har jag den uppfattningen att äldreomsorgen är en bra och kreativ arbetsplats. Sedan finns det alltid förbättringar att slåss för, det ligger i sakens natur. Inget är beständigt.

Till mångas glädje och kanske till någras besvikelse tar jag en paus i någon vecka. Men hotar med att återkomma.
Soliga hälsningar
Hans Dahlström kåsör