Första veckan i augusti

Till någras glädje och andras förtret är jag lyckligt tillbaka från min lilla resa till Prag. Men jag blev väl omhändertagen av dotter med sambo och två vuxna söner. Ett annat land än för 40 år sedan, ett annat styrelseskick. Då var varje turist något märkligt, nu är det svårt att hitta tjeckerna bland alla turister. Lite oroligt för vad bilismen gör med en gammal stad med trånga gator och alla avgaser som spyr ut bland medeltida byggnader. Lite märklig känsla när månglarna dominerar Karlsbron och skymmer dess historiska värden. Men trots allt, Prag måste vara en av världens vackraste huvudstäder.
Landsfadern?
Vid något tillfälle så uttryckte Reinfeldt sin beundran över Tage Erlander som varande en landsfader. Under Norgetragedin visade det sig att Reinfeldt inte klarade av den rollen, trots propagandaminister Schlingmann och partisekreterare Arkelsten. Till och med Reinfeldts husorgan Svenska Dagbladet påpekade hans tillkortakommande. Det är nog så som många har noterat, Reinfeldt har blivit lite trött och uttråkad som statsminister i en minoritetsregering. Antingen innan eller strax efter nästa val kommer nog den nya moderatledaren heta Anders Borg. Även statsministrar reagerar olika vid katastrofer. Jens Stoltenberg tog sitt folk i handen. Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt tog semester.
Ankdammen
Stoltenberg, Juholt och andra ledare poängterade direkt efter attentatet, förövaren skall inte vinna utan vi skall kämpa så att alla ungdomar kan och vill engagera sig i samhället. I Nybro engagerade sig några ungdomar och ordnade en manifestation för Norge genom Facebook. En person beklagade sig över detta beroende på att ungdomarna hade fel partitillhörighet och att han inte var inbjuden. Som tur är så visade hans partikamrat lite mer vidsyn och avslutade sitt inlägg i Nybro Tidning: ”Låt oss nu lägga denna munhuggning och syndabocksdiskussion bakom oss och stå enade i det enda viktiga i sammanhanget-empati och respekt för alla oskyldiga drabbade i vårt grannland.” Jag håller med.
Vinklat
En tidning har i regel en partipolitisk ledarsida och resten av tidningen bör innehålla en mer fri journalistik. I lördagens Barometer på Nybrosidan finns följande rubrik: ”Åttonde dyrast politiken i länet.” I Östra Småland läser vi: ”Politik dyrast i mindre kommuner.” Så olika kan man tolka en nyhet. Det handlar om att politikerna kostar varje invånare en summa pengar. Bland länets tolv kommuner tillhör Nybro en av de billigaste och det är bara Kalmar, Ölandskommunerna och Västervik som har mindre kostnader. Sedan kan man kanske diskutera när kostnaderna för politiken är så liten att den hotar demokratin. När politikerna är så få att tjänstemännen får sköta styrningen av kommunen och vi därmed kan slopa de kommunala valen. Eller när ersättningen till fritidspolitikerna är så låg att en vanlig jobbare inte har råd att gå på mötena och vi därmed får en återgång till den gamla ståndsriksdagen, där ledamöterna satt på sina mandat beroende på hur rika de var.
Hans Dahlström text & foto