Folkpartiledaren Jan Björklund erkänner, Lars Ohly har rätt, det handlar om överklassnära tjänster

Efter TV-programmet Agendas undersökning som visade att endast 6 promille av de lågavlönade och bara någon procent av medelklassen använder hushållsnära tjänster, tvingades folkpartiledaren Jan Björklund erkänna att avdraget riktade sig till överklassen. De var bara de med de högsta inkomsterna som utnyttjade avdragen för hushållsnära tjänster. Därmed var det också ett erkännande till vänsterpartisten Lars Ohly som tidigare har sagt att det borde heta överklassnära tjänster.

Tyvärr får man beklaga tidningen Östra Småland som på lördagen påstod att ”RUTAVDRAGET används i Kalmar län mest av barnfamiljer och äldre”. Kanske borde den tidningen säga upp prenumerationen på Almega och i stället använda sig av Arbetarrörelsens Tankesmedja.

Vad man saknade i Agendas debatt var ett ifrågasättande av Jan Björklunds påstående om hur många nya arbetstillfällen de överklassnära tjänsterna har skapat. Regeringen har påstått att det skulle röra sig om 11.000 nya tjänster. Buden om hur många jobb som tillkommit pendlar mellan 400 och 3.000. Sanningen lär väl ligga någonstans där emellan. Men den avbönen får väl Reinfeldtregeringen göra i något kommande program?

En sak är klar, hushållsnära tjänster var en stor mediabubbla som nu har spruckit.