Fjärde veckan i september och Maud Olofsson ny landshövding i Kalmar?

Skandalen i riksdagskansliet
När Reinfeldt tillträdde lovade lovade han att riksdagskansliet skulle bli effektivare. Där efter anställdes folk som aldrig förr. Till slut blev man tvungen att inse faktum och fick avskeda anställda. Då manipulerade man de LAS-regler som Reinfeldt och Borg så ofta säger sig omhulda, för att kunna sortera ut de människor man ville behålla. Följden blev att anställda som var äldst, hade någon form av arbetshandikapp eller var besvärliga fackliga ombud fick gå. Samtliga som fick sparken hade längre anställningstid än de som fick vara kvar. När TV ville intervjua Reinfeldt eller någon ansvarig minister, skickar man fram en minister som inte alls hade med frågan att göra. Denna skyller på att facket har godkänt LAS-listan och det blir regeringens linje. Detta upprepas sedan av Reinfeldt som undandrar sig allt ansvar i vanlig ordning. Nu skall i ärlighetens namn sägas att facket har skött det hela osedvanligt illa, vilket också bekräftas av den expert på arbetsrätt som TV tillfrågade. Men det frånhänder inte regeringen eller dess kansli ansvar. Det är bara att konstatera att Reinfeldt och Borg kör med dubbla budskap. En märklig detalj i sammanhanget är att ingen tidning har brytt sig om denna skandal. Detta säger allt om den högerstyrda stockholmska mediemaffian.
Närmare Stureplanscentern med Lööf.
På centerstämman avtackades Maud Olofsson och skröt med att hon kallades för alliansens mamma. För centern var det dock en pyrrhusseger, då hon samtidigt var nära att gräva partiets grav. Centern var det parti som förlorade procentuellt flest röster vid senaste valet. Dessutom förlorade man majoriteten i ett flertal tidigare trogna centerkommuner. Inte mycket till arv att lämna efter sig. Trots centerpolitrukernas försök att skyla över sveket i kärnkraftsfrågan, övergivandet av landsbygden och övrig högervridning, så var inte väljarna lättlurade och därför gick det som det gick. Nu tillträder en annan maudist som är ännu mer fokuserad kring stureplanscentern. Vi får väl se vad det leder partiet när det första ruset lagt sig.
Maud Olofsson ny landshövding i Kalmar län?
För ett halvår sedan slutade länets landshövding med ålderns rätt. Och sedan hände ingenting. Attefall som har det formella ansvaret och Reinfeldts och övriga partiledare som har det faktiska ansvaret struntade som så många gånger tidigare i länet. Det är uppseendeväckande att länsstyrelsen i Kalmar har saknat en chef i ett halvår. Nu kan man misstänka att orsaken är att man inväntat centerstämman för att se vilka ministrar som blir lediga och att en av dem får landshövdingsstolen i Kalmar. Blir det rent av Maud?
Kan man lita på Miljöpartiet?
Efter valförlusten bestämde sig de tre rödgröna partierna att avbryta den misslyckade koalitionen och återgå till tidigare ordning. Miljöpartiet bytte ut sina bägge språkrör. Men samtidigt bytte man fot och började närma sig Reinfeldt. Så nu skall partiet fightas med FP, C, och KD om de blå marginalröster som hamnar utanför moderaterna. Frågan är om det inte är en stor miss och att MP kommer att återgå till att vara ett parti runt 4-5 procent. Jag tillhörde dem som trodde att miljöpartiet hade klivit ur näbbstövlarna och blivit ett mer trovärdigt parti. Den senaste omsvängningen visar att jag hade fel. Miljöpartiet är fortfarande en röra som det inte går att lita på eller samarbeta med.
Östran har åter en insändarsida.
Vi noterar med glädje att Östra Småland har insett sitt misstag och återinrättat insändarsidan. Nu handlar det bara om hur man prioriterar insändarna.
Fullmäktigemöte på måndag
Fullmäktigemötet på måndag börjar en halv timme tidigare än vanligt alltså klockan 17.30. Då kommer nämligen en skådespelare att inleda mötet med ett uppträdande om demokrati. Det skall vara mycket roligt och tankeväckande och jag rekommenderar ett besök. Det blir Inger Rydbrinks sista mötet som kommunalråd. Delårsrapporten skall godkännas. För övrigt är det förmodligen frågan om utmaningsrätt som kommer att väcka debatt.
Radio Nybro 89.9 Mhz eller 98.1 Mhz på tisdag 18.00-19.00
Kommentarer om fullmäktigemötet, förhoppningsvis en intervju med S-kvinnornas nya ordförande Lena Sommestad och så skall Lena Arvidsson från Leader Sydost Småland berätta lite om den EU-verksamheten. Så det finns all anledning att ratta in programmet.
Text: Hans Dahlström