Fjärde veckan i januari 2012 och ännu en ny partiledare

Så är han då vald till ny partiledare, Stefan Löfven. Jubel på alla kanter och än så länge väl mottagen av hyenorna i storstadspressen. Som vanligt drar man sig inte för fula knep. Denna gång genom att hoppa på Löfvens 82-åriga morsa och klämma henne på uppgifter. Annars brukar det var små barn man trakasserar. Den fria pressen agerar på ett sätt som borde vara straffbart. Men så är det alltid, det går att missbruka all frihet. I anslutning till Linnéuniversitet i Kalmar finns medieinstitutet Fojo. Det är Sveriges enda institut med nationell och internationellt ansvar att utbilda yrkesverksamma journalister. Verksamhetschefen Katarina Ek skriver följande: ”Mediernas roll i Håkan Juholts fall från partiledarstolen kommer att diskuteras en stund i branschen men kanske inte så länge som vi skulle behöva”. Hon skriver vidare, ” Det minsta vi kan göra inom journalistiken är att öppet reflektera över hur vi jobbar, hur vi förhåller oss (eller kanske snarare dras med) i informationsflödet och tempot och hur det påverkar vår förmåga att göra relevanta bedömningar av proportionerna i bevakningen”. Mikael Marklund i Medievärlden gör en intressant reflektion kring hur mediechefer skulle klara samma granskning som Håkan Juholt blivit föremål för. Marklund skriver att journalister är också makthavare som ska acceptera att utsättas för en granskning, men tror att det är få som skulle finna sig i en sådan situation. Vi kan konstatera att journalisterna i Stockholm knappast har gått på Fojo, men skulle behöva det. Men det är förmodligen otänkbart, när de väl hamnat i storstaden har de tydligen en skräck för att hamna utanför
murarna igen.
Håkan visade sin storhet
Först satte han stockholmsmedia på plats genom att lägga sin presskonferens i Oskarshamn och ge sin enda intervju i Östra Småland. Sedan åkte han upp till Stockholm, för att ge Stefan Löfven sitt fulla stöd. Samtidigt undvek han journalisterna och deras frågor bara för att inte bli någon huvudperson i Stefans stora ögonblick. Håkan har inte på något sätt sagt ett ont ord om de som svek honom. Så handlar en stor man i en svår situation. Vi andra kan bara bli fly förbaskade när spekulationerna om vem som skall bli partiets talesman i riksdagen och man pekar ut Sven-Erik Österberg, den som tillsammans med Wanja Lundby-Wedin stack kniven i ryggen på Håkan. Jag tycker att länet skall fortsätta och kräva att VU skall ställa sina platser till förfogande så att vi får möjlighet att rensa ut ogräset.
Reinfeldt kontra Löfven
En sak är säker partiledardebatter där Reinfeldt skall försöka snacka om sin så kallade arbetslinje med Stefan blir rolig. Reinfeldts små smygtittar i industrins verklighet mot Löfvens erfarenheter i den riktiga verkligheten. Novisen mot expertisen. Vi ser fram mot det.
Nybro Brunn och Whippet Race.
Två lyckade träffar så här i slutet på veckan. Nybro Brunns bolagsmöte med god stämning och tuffa tag. Ola Wilhelmsson är både en stämningshöjare och sanningssägare. Då blir också ett bolagsmöte förhoppningsvis en givande och kreativ tillställning. På lördagen ett årsmöte på Whippet Race. Inte så mycket som har med den här sidan att göra. Jag vill bara notera att det är skönt att träffa människor med ett brinnande intresse. Sådant är bra för folkhälsan.
Diskussion på fullmäktige om omsorgen.
En dryg timme är avsett för en allmän diskussion om den framtida omsorgen. Kan bli spännande. För den som inte vill besöka Kristallen klockan 18.00 på måndagen, så direktsänder närradion på 89.9 om man bor i tätorten och 98.1 om man bor utanför. I vår direktsändning på tisdag klockan 18.00 skall vi också kommentera mötet och förhoppningsvis har vi då omsorgsnämndens ordförande Bertil Johnsson med oss. Intressant blir också mötet i kommunstyrelsen på måndag eftermiddag då högstadiets flyttning i Alsterbro är på tapeten.
Till sist
Ivan Pettersson meddelar att han lämnar partiet efter senaste tiden turbulens runt Håkan. Men var lugn gott folk. I hjärtat gillar Ivan oss och är snart tillbaka i partifållan Och vi gillar Ivan också!
Hans Dahlström text