Fjärde veckan i augusti och Breivik fick sin dom

När jag såg Breiviks flin på TV kom jag att tänka på Olle. Olle var en klasskompis och vid ett tillfälle hade han gjort något fel i träslöjden. Läraren gav honom en uppsträckning och hela tiden hade Olle ett flin som fick läraren att bli ännu ilsknare. Problemet var att flinet var en nervös handling som Olle inte själv var medveten om, så när läraren bad honom sluta flina så kunde han inte det. Breiviks flin påminde om Olles. Breivik har onekligen en märklig uppfattning om verkligheten och hur man löser problem. Enligt en färsk undersökning så är människors hjärnor inte fullt utvecklade förrän 25-30 årsåldern. Detta är förklaringen till att föräldrar inte förstår sina tonåringars humörsvängningar och reaktioner. En tanke vore att Breivik har stannat i tonårsstadiet. Enda sättet att stå emot den våldsamma avsky han möts av i rättsalen är att trotsa. Han gör som tonåringarna, han provocerar när han är trängd. Han gör en halv Hitlerhälsning när han blir av med handbojorna. Ungefär som när tonåringarna slänger igen dörren när de känner sig kränkta. Problemet med Breivik var att han tog sitt tonårstrots in absurdum, vilket kostade många unga människor livet. En tragisk händelse för enskilda människor, en hel nation och för stora delar av världen. Och ett tragiskt levnadsöde för en man som förblev tonåring.

En annan tragisk figur
Ulf Brunnberg går ut i pressen och beklagar att dagens kvinnor inte står kvar vid spisen och föder barn. För någon vecka sedan samlade han ett upprop mot den lag som säger att man inte får vara full när man framför större båtar. Karln behöver något att göra. Om vi återgår till kvinnorna så under andra världskriget rekryterades de flesta männen ut i fält. Kvar på hemmafronten blev kvinnorna och en industri som behövde hållas igång. Plötsligt var fabrikerna fulla av de kvinnor som tidigare varit låsta vid spisen och som nu höll hela nationers produktion igång. En av de tuffaste idrotter som finns är fälttävlan. Där handlar det om mod kombinerad med vilja och kyla. Som gjort som för en man enligt Brunnberg. I Nybro gläds vi åt bygdens dotter som knep ett silver i OS. Sällan har vi sett en tävlande så cool både under tävlingen och i otaliga intervjuer efteråt. Och inte är hon så särskilt stor heller!

Reinfeldts partipiska
Det moderata kommunalrådet i Mörbylånga, Kent Ingvarsson, gillade inte Reinfeldts idé om att satsa på en tunnelbanelinje från Stockholm till Nacka. Ingvarsson menade att det inte skulle påverka arbetslösheten eller tillväxten i Sverige. Det behövs mer rejäla satsningar i hela riket och inte bara i den röststarka stockholmsregionen. Detta fick ett antal moderata kommungubbar och gummor att gå ut och försvara Reinfeldts storstadssatsning. Exempelvis fick kommunstyrelsens ordförande i Växjö, moderaten Bo Frank säkert en extra guldstjärna i betygsboken. Han tyckte att infrastrukturen i sydöstra Sverige var alldeles ypperlig och att det var rätt att satsa på tunnelbanan. Någon i länet som håller med?

DISA-programmet
Unga flickor tvingas att gå till lektioner som inleds med att de får välja nallebjörn. Sedan skall det snackas nagelvård, namn på framtida barn och andra ”typiska” tjejgrejor. Det är inte undra på att sådana som Brunnberg får vatten på sin kvar. Personligen anser jag att all undervisning och tävlingar som vänder sig till enbart kvinnor är kränkande. Det förutsätter att kvinnor har ett vekare kynne som inte tål att konfronteras mot männen. Givetvis samma sak tvärt om. När jag gick i folkskolan hade man pojk och flickklasser från andra klass. Vi pojkar betraktade flickor som komna från en annan planet och jag misstänkter att flickorna gjorde detsamma när det gällde oss. Det var förödande
och gav oss en helt snedvriden syn på det motsatta könet. Sedan är det naturligt att tonåringar söker sig till grupper inom det egna könet i sökandet efter en identitet. Men den uppdelningen skall inte skolan blanda sig i.

Om våra kära glasbruk
New Wave går med förlust och det ryktas att glasproduktionen skall flyttas till det billigare Turkiet. I Målerås funderar man på att anlita nya formgivare och man gläder sig åt en halv miljon i vinst. Olika falla ödets lotter. Kom igen Jansson, bättre kan du.
Hans Dahlström Krönikör