Fjärde veckan i april och Håkan fick applåder

Enligt Svenskt Näringslivs företagsundersökning har företagarna låg tilltro till kommunens tjänstemän och politikerna. Vad gäller kommunanställda så är det trist att de skall offentligt betygssättas. Det gör man knappast med någon annan yrkeskategori. Politikerna skall där emot granskas och en dålig siffra kan alltid öka motivationen. Så fortsätt klaga.

Det heter numera TV4 News. Vart tog det svenska språket vägen? Ingen som vet, ingen som vet! För att travestera Owe Thörnqvist.

Först två miljoner till Barnomsorgen, sedan fem miljoner till Äldreomsorgen. Barometern toppar dock med ett förslag om höjda arvoden. Vilket får vänstern att jubla. Över artikeln alltså, inte förslaget om höjda arvoden! Och tydligen inte över de sammanlagda sju miljonerna till olika omsorger?

Trots allt klättrade Nybro kommun 32 platser i Näringslivets rankning. Inte för att den partsinlagan har någon större betydelse. Men vi kan väl med Markus glädjas åt det lilla.

Årets Distriktskongress hölls på Ölands Folkhögskola i Skogsby. Bland talarna fanns Lars Enqvist som leder arbetet med att ta fram ett nytt socialdemokratiskt partiprogram, Henriette Koblanck professor i grafisk design vid Linnéuniversitetet, Niclas Svensson som är chef för Sveriges Träbyggnadskansli i Stockholm och dessutom brorson till förra kommunalrådet Bernt Svensson.. Men vem fick de stående ovationerna? Jo, Håkan Juholt och det bara genom att vara närvarande. Det ni i den stockholmska mediemaffian!

Varför finns det ingen duschkräm i affärerna? Är energising shower cream och body wash samma sak och är det duschkräm? Varför finns det tio sorters Colgate och lika många sorters Pepsodent när alla vet att det är samma tandkräm i tuberna?

Svenskt Näringsliv undersökning om företagsklimatet i kommunerna föder funderingar. Skall kommunerna påverka media för att få ett bättre ”slutbetyg”? Är det plus eller minus att media granskar samhället inklusive företagen? Om rankingen dras ner av att företagen har dålig kommunikation med media så påverkar det kommunernas ranking lika mycket som företagens syn på politikerna. Är det rimligt?

Titta gärna in på Biblioteket och ta del av skärmutställningen om Gula Grillen 5 år. På köpet får du information om Hyresgästföreningens verksamhet. Mycket bilder utlovas.

Nybro är den fjärde största kommunen i länet med c:a 19.600 invånare, men har ingen plats i distriktsstyrelsen. Vi får väl be Henrik Nilsson Bokor från Torsås, c:a 6.900 invånare, att föra Nybros talan.

Klockan 11.00 den 1 maj samlas vi vid Badhusparken för demonstrationståg till Qvarnaslät. Där blir det tal av LO Sydost nya ordförande Leif Stang och Kjelle Lundgren från LO lokalt. Mattias Engman talar till och om de yngre. Christoffer Escoz står för underhållningen. Barnen får helggodis, vi äldre får surpla kaffe och de som inte hinner laga middag kan käka en varmkorv. Full uppslutning gäller.

Hans Dahlström krönikör