Familjefest på Qvarnaslät

Så var det dags för Arbetarrörelsens stora Familjefest. De som varit på torget och pratat med väljare, bland annat tillsammans med Håkan Juholt, möttes på Qvarnaslät av rivig musik från Nybrogruppen Hippo Campus. Flera fackförbund hade ställt upp för att informera om sin verksamhet.

I IF-Metalls tält bjöds man på korv med bröd. Dock först sedan man skickat hem Christina Lunds stora Grand Danois, annars hade det väl varit risk för att korven snabbt tagit slut.

Bredvid IF-Metall hade man ställt upp en TV där besökarna fick möjlighet att spela golf och tennis utan ansträngande konditionsträning. Här skötte gubbarna på skärmen springandet.

Vid fiskdammen satt Amanda Lund och målade ansikten på både stora och små. Man får förmoda att hon ärvt den konstnärliga ådran av mamma. Pappa är bättre på att tala, men han lär också ha en bra sångröst, så någon kulturell förmåga finns det väl där också.

Mellan varven äntrade dagens trubadur Jonas Franzén scenen och rev av bl.a. Wiehe och Lennon.

Utanför huvudbyggnaden hade representanter för de olika nämnderna radat upp sig för att presentera sitt material, samtidigt som de passade på att tala framtidsfrågor. Inne på kaféet bjöd Evorna Baranyai och Karlsson tillsammans med Roland Larsson på kaffe med dopp. Och över hela fältet syntes ballonger i olika färger. Solen sken på de cirka trehundra besökarna i ett annars ganska småkyligt väder som påminde om att hösten börjar göra sitt intåg. Med tanke på att det fanns åtminstone fem-sex olika begivenheter i bygderna runt om, så får man säga att det var en anständig besökssiffra.
Så tog Hippo Campus en paus och Arbetarekommunens ordförande Mikael Svanström äntrade scenen och hälsade välkommen.

Hans Dahlström

Första talare ut var Hans Dahlström som redogjorde för rikstidningarnas snedvridna bevakningar av Mona och Reinfeldt. En undersökning gjord perioden början av juli då Almedalsveckan pågick till den 2 september om hur de fyra stora rikstidningarna Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet, framställde de två partiledarna. Man kan knappast säga att drakarna var objektiva. När det gällde positiva omdömen fick Reinfeldt 12 förstasidor och Mona 2.4. När det gäller negativa omdömen fick Reinfeldt 4.3 förstasidor och Mona hela 18. Det är självklart att en sådan snedfördelning påverkar valresultatet. Ett exempel var att när Mona manade väljarna till att gå och rösta, för en utebliven röst är en röst på Sverigedemokraterna, så fick det en förstasida i Aftonbladet om att Mona tar hjälp av Sverigedemokraterna för att vinna röster. När Reinfeldt säger i princip samma sak så noteras det inte av tidningen.

Leif Stang

Fastighetsanställdas ombudsman kan på ett bra sätt redogöra för de orättvisor som drabbar löntagarna. Han vände sig mot centerns attacker mot anställningstryggheten som vi redan märkt av och får Maud Olofsson råda så kommer det bli än värre. Det finns bara en lösning, rösta bort borgarna och se till att vi får en rödgrön regering. Det är enda möjligheten för att få ett löntagarvänligt Sverige.

Håkan Juholt

När Håkan är i talarstolen lämnas ingen oberörd. Han måste vara en av de starkaste folktalarna vi har.
De skattesänkningar som har gått till den rikaste delen av befolkningen har kostat 60 miljarder. 855 miljoner kostar verksamheten i Nybro kommun. De 60 miljarderna är skulle alltså räcka till verksamheten i 70 kommuner av Nybros storlek. De skulle självklart kunnat gjort större nytta i vård, skola och omsorg. En av Sveriges rikaste män, Fredrik Lundberg fick frågan om hur det var att få 46 miljoner extra i skattesänkningar. Hans svar blev ”Oj, det har jag inte märkt”. För de 46 miljonerna som Fredrik Lundberg inte märkt, kunde Nybro kommun ha gjort en hel del nytta för våra invånare. Detta är Centerns nya Sverige. Ett Centern som blivit en passiv dörrmatta åt moderaterna.

Centern som medverkar till att sälja ut den svenska välfärden. En borgerligt styrd kommun i Stockholm sålde ut hemtjänstverksamheten för i 69.000 kr. Efter något år tog det privata bolaget ut en vinst på 2.7 miljoner kr. Förskolan Krabaten såldes för 630.000. Vinsten till bolaget blev året efter 9.4 milj. Olof Palme sa en gång att det tillhör miljöpolitiken att stoppa vinstintressen i välfärden.

Vin och sprit var en av statens största kassako. Det sålde Mats Odell till franska Pernod. Efter några år sålde Pernod, Explorer, Blossa glögg. OP Andersson och Skåne till den finska staten, som leddes av en borgerlig regering. Till skillnad från borgarna i Finland är regeringen Reinfeldts strategi solklar, I borgarnas Sverige skall inget ägas gemensamt utan svenska folket skall vara kunder i internationella bolag. Därför säljs statliga bolag ut. Vi måste stoppa den utförsäljning av Sverige som centern står bakom.

Är du frisk och har jobb tjänar du på skattesänkningarna. Men förlorar du jobbet. Blir sjuk eller något barn blir sjukt så är du plötsligt en förlorare. Det är inte det Sverige vi socialdemokrater har byggt upp. Ett Sverige som glider isär alltmer, där den som har skall ha ännu mer och det skall tas från den som inte har så mycket. Vi Socialdemokrater vill ha en social demokrati där vi tar ansvar för varandra. Det är det vi skall berätta i valrörelsens slutspurt.

Bengt Kronblad

Numera distriktsordförande i PRO men i detta sammanhang deltog Bengt som före detta riksdagsman i 16 år och bland annat ledamot i jordbruks- finans- och lagutskotten och tidigare LO-ombudsman.
Med anledning av att Carl Bildt har nekat att debattera med socialdemokraternas Urban Ahlin av den anledningen att bildt anser vara den enda som begriper utrikaesfrågorna, ifrågasatte Bengt hur det står till med det fria ordet och den fria demokratin. Skall en utrikesminister bestämma vem som har kompetens att debattera med honom?
I moderatstyrda Västervik skall lärarna utöka sin kompetens så att de kan städa och hänga upp gardiner i stället för att undervisa eleverna. I folkpartisten Björklunds Sverige går 14.000 elever ut grundskolan utan godkända betyg. Det är inte att undra på, lärarna har väl inte tid för undervisning, de skall ju städa skolan. 14.000 elever utan kunskaper, det är skrämmande.

Maud Olofsson försvarar att pensionärer skall betala mer skatt än löntagarna med att pensionärer äter mindre, de kan ha kvar kappan de köpte för 20 år sedan och de har ju inte kostnaden för att åka till jobbet. Men vad Maud Olofsson inte begriper är att pensionärer inte har mer än 60% av sin lön i pension. Det är skrämmande när Sveriges vice statsministern inte vet bättre.Då blir plötsligt 7-800 kronor mer i skatt väldigt mycket. Vid årsskiftet sjunker pensionerna med 7.4%. Visserligen på grund av en uppgörelse som en borgerlig regering gjorde med socialdemokraterna. Men då räknade man aldrig med att en ny borgerlig regering skulle sköta sig så illa att vi fick en arbetslöshet på10% och en ungdomsarbetslöshet som är en av de högsta inom EU. Det påverkar pensionerna och innebär att de sjunker med 7.4%. När pensionerna blir lägre betyder det också minskade skatteintäkter för Nybro kommun. Något som ekonomerna får titta extra på när man skall se hur stort utrymme det finns i den kommunala budgeten.
I Sverige finns det 550.931 pensionärer som har 8.300:- eller lägre i pension före skatt. Det är väl de som Reinfeldt kallade för miljonärer i en TV-debatt. 8.300 kronor innebär en årsinkomst på 100.000 innan skatt. Inte mycket att leva på. Med ökande fastighetsavgifter innebär det också att vi måste se över bostadstilläggen och framför allt att se till att de som är berättigade till bostadstillägg också får ta del av dem.
Maud Olofsson var för övrigt ute och trampade på anställningstryggheten. Hennes senaste förslag är att man skulle ta bort rätten till uppsägningslön när man blir av med jobbet. Men det är bara ett nytt exempel på centerns attacker på anställda och arbetarrörelsen.

Catarina Bentsrud

Catarina lät tvärflöjten tala med underbar musik innan hon gjorde en kort presentation av sig själv.

Markus Lund

Från kommunpolitiken till landstinget går förre kommunalrådet Markus Lund. Han tyckte att de känns spännande att gå från ett område till ett annat. Länets socialdemokratiskt styrda landsting kan skryta med att ha landets kortaste vårdköer, men det blir samtidigt ett ansvar att förvalta och bli ännu bättre. Markus vill jobba för att behålla ett landsting och inte sälja ut sjukhus och vårdinrättningar som man gjort i exempelvis Stockholm.

Karl Längberg

Med ett bra val för länet kan Karl komma in i riksdagen från sin femteplats. Karl håller på att utbilda sig till lärare inom religion och historia och träffar mycket ungdomar. Han är också ordförande i länets SSU-distrikt. Han ifrågasatte självklart den höga ungdomsarbetslösheten som Sverige hamnat i. För honom är det enerverande att ständigt höra centerns ungdomsförbund attackera anställningstryggheten. För dem är enda möjligheten att rå på arbetslösheten bland de unga att göra anställningstryggheten sämre. Vi socialdemokrater vill se en aktiv arbetsmarknadspolitik som öppnar större möjligheter för framför allt unga att få ett jobb.

Inger Rydbrink

Kommunalrådet inledde med att erinra om arbetarrörelsens idéer om vårt gemensamma ansvar. Välfärden bärs upp av oss alla tillsammans. När trygghetssystemet monteras ner drabbas de av oss som står längst ner på stegen. De sjuka, arbetslösa, handikappade och andra. Vi värnar om alla människors lika värde. De ekonomiska resurserna i samhället skall fördelas så att alla ges möjlighet till ett värdigt liv. Det borde stå glasklart för var och en att det finns en skillnad mellan borgarnas egoistiska politik och vår trygghetspolitik. Jämlikheten,välfärd, valfrihet var Mona Sahlins honnörsord i hennes Almedalstal och det står vi för. I Nybro kommun har vi socialdemokrater jobbat hårt för att mildra effekten av rikspolitikens egoism och vi har lyckats riktigt bra. För första gången på länge har vi ökat i folkmängd och vi har en ekonomisk balans. Vi har visat att vi kan sköta vår kommun och det vill vi fortsätta med.

Så slutade Arbetarrörelsens familjedag som brukligt är med att man tillsammans sjöng Internationalen.