En liten hälsning till Stockholm från oss andra

Håkan Juholt eldar massorna Qvarnaslät (september 2010)

Vi i Nybro vet vem Håkan Juholt är och vad han står för. Vi föreslog på ett mycket tidigt stadium honom som nästa partiledare. Vi gjorde det för att vi sett hans kapacitet och sett hans engagemang. Några veckor innan valet kom han till bostadsområdet Kungshall, skickade ut alla valarbetarna att knacka dörr och gick själv i spetsen. I Kungshall fick socialdemokraterna över 60 procent röster. Det räddade vår majoritet i fullmäktige. Ingen är opåverkad av honom och som före detta vice partisekreterare är han en välkänd profil inom partiet. Att Mellin i AB lite surt dömer ut honom och spår att han inte får förtroendet vid extrakongressen är inget märkligt. Hon hatar alla socialdemokratiska partiledare, men slår kanske något personligt rekord när hon visar sin avsky innan han ens är vald. TV:s Margit Silberstein visar sin totala okunnighet, när hon fladdrar i sina åsikter under dagens lopp i olika nyhetsprogram. Lite bättre koll borde man ha som politisk reporter i den licensbetalda televisionen. Vi andra som kan Håkans historia och vet hans kapacitet, är övertygade om att det här nog blir bra. Partiet får en politik som är en återgång till social demokrati. Vi får in humor och lite jäkla anama. Och Reinfeldt får en motståndare som kommer att plocka ner honom från de höga hästarna. Det är slut på det försiktiga finliret, nu kommer det att handla om klarspråk.
Hans Dahlström (S)