Årets sista vecka och Expressen har gått förbi Aftonbladet!

Ser ni skadeglädjen i rubriken? Nu är det inte så att jag gillar Expressen, den är samma skrot och korn som Aftonbladet. Men sedan Håkan Juholt tillträdde har AB haft minst två förnedringsartiklar om dagen om honom. Nu skall politiker granskas, men man skall samtidigt hålla reda på vad som påverkar samhället och vem som bär yttersta ansvaret. Håkan Juholt är ledare för det största oppositionspartiet och hans uppgift är att ifrågasätta den politik regeringen driver och vilken han har en annan uppfattning om. Efter som han inte har den regerande makten kan han ta ut svängarna ganska yvigt i syfte att få igång diskussioner på olika plan. Och det gör han!
Fredrik Reinfeldt-ansvarig
Fredrik Reinfeldt är den som skall synas in i minsta detalj efter som allt han gör påverkar vår vardag. Han har makten. Vi kan konstatera att skolan blivit sämre, äldreomsorgen har skakats av olika skandaler, arbetslöshetssiffrorna springer i höjden långt innan vi går in i en befarad lågkonjunktur, klyftorna växer i samhället där de rikaste har fått mest, mellanskiktet har fått något och de sämst ställda har fått det sämre. Pensionärerna straffbeskattas när de skall ta ut sin inbesparade pension. Anders Borg skryter med att den statliga statskassan är full, samtidigt tvingas kommuner och landsting spara på skola, vård och omsorg. Den enda åtgärden regeringen Reinfeldt kommit på är en sänkning av restaurangmomsen för 15 miljarder.
Vad skriver då Lena Mellin
Lena Mellin är tf.ansvarig utgivare på AB och chef för de allmänpolitiska sidorna. Hennes ansvar är att granska den politik regeringen driver och sätta de högsta ansvariga, d.v.s. Reinfeldt, Borg och propagandaminister Schlingmann under skarpaste lupp. Har hon då pressat regeringen på de frågor som jag påpekat i ovanstående? Frågor som påverkat människors vardag och där fattigdom kommer att skapa en allmän oro i landet. Ju större klyftorna blir i ett samhälle, desto mer ökar kriminaliteten. Nej, Lena Mellin har haft fullt upp med att håna Håkan Juholt och att föra regeringens talan.
Lena Mellin och europakten
Björklund och hans folkparti har varit väldigt tydlig med att Sverige skall gå med i euron. Självklart är det så att Björklund inte agerar på egen hand utan har ett starkt mandat av Reinfeldt att föra ärendet. För det har varit Reinfeldt/Schlingmanntaktiken att skjuta fram övriga ministrar för att ta smällarna, för att sedan Reinfeldt som sann statsman skall kunna skörda frukterna. Håkan Juholt har där emot varit tydlig i sammanhanget, det är folkomröstningen som gäller om euron. Nu tar Lena Mellin sitt ansvar som regeringen Reinfeldts språkrör och i braskande rubriker skriver hon ”Det lutar åt att Sverige går med i europakten”. Var så säker på att det kommer att vara det genomgående temat i AB. Allt för att skapa debatt och få igenom regeringen Reinfeldts intentioner. Samtidigt kommer man att håna och ifrågasätta Håkan Juholts uppfattning och gärna gräva fram något som kan tydas som en motsättning från ett tidigare uttalande.
Debattsidor för vem
Alice Teodorescu heter en ung stockholmsdam som tidigare skrev ledare på Barometern. Dessa ledare var så mörkblå att ingen brydde sig om dem. Teodorescu försvann från Barometern, varför vet jag inte men man kan ha sina funderingar. Nu dyker hon upp med jämna mellanrum med långa haranger på AB:s debattsida. Är det en slump? Troligen inte, det passar nog Lena Mellin och chefredaktör Jan Helin ganska bra.
Expressen större än Aftonbladet
Självklart är det så att den enda större tidning som har en socialdemokratisk styrd ledarsida är viktig för partiet. Men när resten av tidningen präglas av en så regeringsvänlig attityd är frågan vilken genomslagskraft denna enda ledarsida får. Därför gläds jag åt AB:s tillbakagång och när en förhoppning att tidningen med detta facit i hand byter ut den regeringsvänliga duon Jan Helin och Lena Mellin, så att vi får en tidning som driver opposition mot regeringsmakten och inte springer i dess ledband.

Källa: Resume

För övrigt vill jag och Tobias på egna och partiets vägnar önska
Ett riktigt Gott Nytt År!