Årets andra vecka och en liten frågesport

Vem har skrivit följande:
”Taktiskt är Reinfeldts besked helt rätt. Ansvar är hans paradgren…” ”Avdraget (avser det s.k. jobbskatteavdraget, min anmärkning) är regeringens viktigaste vapen i arsenalen för att minska utanförskapet”.
A. Per Schlingmann (M) regeringens propagandaminister
B. Sofia Arkelsten moderat partisekreterare
C. Lena Mellin ansvarig chef på Aftonbladet
Svaret skickas till jan.helin@aftonbaldet.se

De interna attackerna mot Juholt fortsätter
Många medlemmar i facket har frågat sig var ordförande Wanja Lundby-Wedin hållit hus. Nu försöker hon profilera sig med att ifrågasätta vem som sa vad när det gäller A-kassan vid förra årets budgetprocess. Var det den bästa frågan hon kunde hitta för de löntagare hon representerar? De ökande klyftorna i samhället, den ökande andelen avtalslösa inom bemanningsföretagen eller dyra fackföreningsavgifter är annars andra förslag som Wanja Lundy-Wedin kunde valt att ifrågasätta.
Lösningen för Aktivitets- och Mötesplatserna nära
Oron bland de äldre har varit stor när det gäller mötesplatsernas fortsatta existens. I första hand har det handlat om aktivitetsplatsen Jutegården, men även mötesplatserna på de särskilda boendena har känt sig hotade. Nu har det aldrig varit avsikten att stänga någon mötesplats, men omsorgsnämndens ekonomiska situation har tvingat fram olika sparförslag. En situation som bland annat har sin grund i regeringens njugga inställning till ytterligare skatteväxlingar till kommunerna. Nu har emellertid de anställda kommit med ett konstruktivt förslag till sparåtgärder. Man föreslår en halvering av tjänsterna till mötesplatserna. Vilket innebär att heltidstjänsten på Jutegården kvarstår och två tjänster delar på övriga särskilda boendena. Man räknar med att mötesplatserna dels har personal i anslutning till verksamheten och dels att ett större utrymme kommer att finnas för frivilligorganisationerna. Nu kommer tjänsterna att sökas om, men det vore märkligt om inte den mycket kompetenta och populära Elin Ingvarsson kommer att få fortsätta på Jutegården.
Värmekraftverket
Som bekant blev det en fortsatt utredning om värmekraftverket. Det handlar om den största investeringen som kommunen har funderat över. Problemet är att en så stor upplåning skulle kunna bromsa andra investeringar. Samtidigt är det förmodligen den bästa affär kommunen någonsin har varit inblandad i. Förhoppningsvis hittar man någon medintressent annars verkar affären gå i stöpet. Fram till månadsskiftet har Nybro Energi fått på sig att lösa problemet. På något sätt känns det som åsnan mellan de två hötapparna!
Den osynlige statsministern
Jag föddes under Per-Albin Hanssons statsministerperiod, men har inget större minne av honom då jag var för ung. Men sedan har jag upplevt Tage Erlander,Olof Palme, Thorbjörn Fälldin, Ola Ullsten, Ingvar Carlsson, Carl Bildt och Göran Persson och nu Fredrik Reinfeldt. Ingen tidigare statsminister har varit så frånvarande som Reinfeldt. På något sätt påminner han om en sketch jag såg om Brezjnev, där man körde fram honom på en säckkärra till offentliga framträdande på Röda Torget. När han rasade ihop hämtade de bara en ny Brezjnev ur förrådet. Reinfeldt verkar styras av Schlingmanns trådar som en sprattelgubbe. Frågan är om moderaterna har ett lager med Reinfeldtdockor att ta fram när trådarna inte bär?
Zlatan
Jo jag har läst Zlatans bok och den första tredjedelen är intressantast. Har man växt upp i en liknande miljö ser man likheterna och reflekterar. Exempelvis så inser man att miljön har inget att göra med vem som bor där. I mina kvarter på 40-talet fanns knappast någon med utländsk bakgrund, men attityden var densamma. Zlatans mor slet för att få ihop ekonomin och orkade inte med att fostra och läsa läxor med ungarna. Den kvinnobilden känns igen och frågan är hur långt vi kommit då? Hur många välbetalda kvinnliga direktörer vi än skryter med, så har inte situationen förbättrats för de kvinnor som finns längst ner på skalan. Rutavdragets grundtanke är att en underbetald kvinna städar åt en överbetald kvinna. Klyftorna växer och därmed våldet. Zlatans Rosengård skakas av flera mord och man skriker på fler poliser. Det är kanske det enda som hjälper i akutläget, men skadan har skett genom flera år och accelererat med dagens högerpolitik. Mycket i boken handlar om långsinthet och hämnd. Jag lovar att det kommer aldrig att upphöra för Zlatan, möjligen dämpas men han kommer alltid att få leva med det. På samma sätt som det kommer att finnas kvar för alla som upplevt samhällets orättvisor i barndomen. Sedan är frågan om läsare som växt upp i en annan miljö kommer att förstå. Jag tvivlar!
Hans Dahlström Text